Древна “дъвка” разкрива генетичният код на жена, живяла в Дания преди 6000 години

Възстановка на лицето на жена, живяла преди ок. 6000 години в Скандинавия. Снимка: Tom Björklund

В едно забележително проучване учените са реконструирали генома на древен човек, живял преди повече от 5700 години на територията, която днес познаваме като Южна Дания. Благодарение на оставените от жена следи от зъби върху древна „дъвка“ изследователите успяха да получат ДНК, която използваха за дешифриране на генетичния ѝ код.
Това е първият път, когато цял древен човешки геном е извлечен от нещо различно от човешка кост, съобщават изследователите.

Физическите останки на въпросната жена всъщност липсват, но разполагайки с пълния ѝ геном ние можем да разберем много неща за нея. Като например това, че тя най-вероятно е имала тъмна кожа, тъмнокафява коса и сини очи.
Д-р Ханес Шрьодер, водещият изследовател и еволюционен генетик от Университета в Копенхаген, уточнява че „дъвката“ представлява смола от дърво и се явява много ценен източник на древна ДНК, особено за периоди, от когато нямаме човешки останки.
„Удивително е да получим пълен древен човешки геном от нещо различно от костите“, казва той.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 143 на списанието>>