Джиповете отменят климатичните ползи от електромобилите

280 милиона е броя на джиповете в момента в световен мащаб, в сравнение с по-малко от 50 милиона през 2010 г.

 

Добрата новина е, че повече хора са закупили електрически автомобили през 2020 г. Лошата обаче е, че популярността на автомобилите с висока проходимост също продължава да расте. Спадът в потреблението на петрол поради първата тенденция е напълно компенсиран от втората, казват Лаура Коци и Апостолос Петропулос от Международната енергийна агенция (IEA) във Франция.

Нарастващата популярност на джиповете прави още по-трудно намаляването на емисиите на въглероден диоксид и постигането на климатичните цели.


РЕКЛАМА:

***

„Политиците трябва да намерят начини да убедят потребителите да избират по-малки и по-ефективни автомобили“, казва Петропулос.

Потреблението на петрол от конвенционални автомобили – без това на джиповете – се очаква да спадне с 10% през 2020 г. или с над 1,8 милиона барела на ден, казват Коци и Петропулос в коментар, публикуван от IEA през миналия месец.

По-голямата част от това, поне за последната година се дължи на намаленото пътуване поради пандемията и следователно е вероятно да бъде само временно.

Но малка част от спада, около 40 000 барела на ден, е в резултат на увеличения дял на електрическите превозни средства.

„Наблюдавахме голям подем на глобалните продажби на електрически автомобили през 2020 г.“, казва Петропулос. За съжаление се увеличи и броят на продажбите на джипове.

Докато общите продажби на автомобили са паднали през 2020 г., 42% от купувачите са избрали автомобили с повишена проходимост, което е с около три процентни пункта повече спрямо 2019 г.

В световен мащаб в момента има над 280 милиона джипове в движение. За сравнение – през 2010 г. те са били по-малко от 50 милиона. Те консумират средно 20 процента повече енергия на километър от един средно голям автомобил.

Увеличението на джиповете през 2020 г. доведе до нарастване на потреблението на петрол, което реално отмени ефекта от електрическите автомобили, казва Петропулос.

Почти същото важи и за последното десетилетие. Между 2010 и 2020 г. глобалните емисии на CO2 от конвенционални автомобили са намалели с близо 350 мегатона, поради фактори като подобрения на горивната ефективност, както и преминаването към електрически автомобили. Емисиите от джипове са се увеличили с повече от 500 мегатона.

„Въпреки че растежът на електромобилите е обнадеждаващ, бумът на джиповете е разтърсващ“, казва Глен Питърс от изследователския център за климата CICERO в Норвегия.

Има много причини за нарастващата популярност на автомобилите с повишена проходимост, казва Петропулос. Например нарастващият просперитет в много страни означава, че повече хора могат да си ги позволят. А някои хора ги възприемат и като символ на статус.

Джиповете също се рекламират интензивно от производители на автомобили, които считат, че възможностите за печалба са по-високи ако произвеждат такива превозни средства.

Някои страни като Франция въведоха схема, според която се плащат по-високи данъци за по-тежките автомобили. Но Питърс смята, че хората, които са достатъчно богати, за да си позволят джипове, няма да бъдат възпрепятствани от малко по-високи данъци.

Сега вече на пазара се предлагат и някои електрически джипове. 

„Надяваме се, че след време ще видите електрически превозни средства да проникват на пазара за джипове“, казва Питърс. 

Дори и това да се случи, преминаването към електрически автомобили с висока проходимост не е идеалното решение. Техния размер се явява пречка, респективно и по-големият размер на техните батерии, така че ще бъдат необходими повече ресурси за изграждане на електрически джипове и те ще консумират с около 15 процента повече електроенергия. Това означава по-високи емисии, освен ако електричеството не идва изцяло от възобновяеми източници, а по-голямото търсене на електроенергия затруднява екологизирането на доставките на електроенергия.

 

Източник: New Scientist Magazine
Превод: Радослав Тодоров


Европейска нощ на учените 2022 г.: