Динозаврите може да са танцували като птиците, за да привлекат партньори

Дали месоядните динозаври като тиранозавър рекс са танцували, за да привлекат партньори? На този въпрос отговаря новото изследване, което използва фосилизирани отпечатъци като свидетелство за разнообразието от динозаври лудували като папагали и пуфини, за да впечатлят противоположния пол.

“Повечето или всичките действията на сегашните птици произхождат от динозаврите”, казва Дарен Найш, палеонтолог от Университетът на Саутхемптън, Великобритания. “Ако тези повърхностни следи са наистина това, което твърдят авторите, то това изследване подкрепя тази теза.”

Следите са били открити на четири места в Колорадо от екип, воден от Мартин Локли, палеонтолог от Университета на Колорадо, Денвър. Три от местонахожденията са в източно Колорадо и едно в западната част на щата. При всичките са намерени сегменти от пясъчник, геологическа формация от преди около 145 и 66 милиона години. В най-голямото находище, в източно Колорадо, са намерени 60 следи върху повърхността на пясъчника, които били около 50 метра дълги и 15 метра широки. Повечето от следите представляват паралелни двойни изравяния в земята, а някои включвали и чисти отпечатъци от трипръсти стъпки.

От техните размери и форма Локли заключва, че следите са направени от месоятните динозаври Acrocanthosaurus, които живели преди около 110 милиона години и били едни от най-големите месоядни по онова време, които тежали до 6 тона и да достигали до 11 метра дължина.

Групата спори, че следите са много подобни на тези, правени от гнездящите на земята птици – такива като атлантическия пуфин и някои видове калугерици и папагали – които участват в “много енергични” изяви на ухажване, които включват наперване и драскане по земята.

„Птиците сякаш се подлудяват от дейностите преди чифтостването“, казва Локли, добавяйки, че „научната литература за птици всъщност говори за върхове на емоционална дейност. Изглежда, че и месоядните динозаври са изпитвали същото“.

За да е сигурен, че интерпретацията е точна, екипът разглеждал и отхвърлял още няколко обяснения. Сред тях били възможността следите да са оставени докато динозаврите са ровили за вода или храна, докато са маркирали територия или дори докато са строели гнезда. Само ухажването обяснява особеностите на следите, като тяхното изобилие, разпределение и честота върху земята.

Следите “не изглеждали свързани с изграждане на гнездо, ровене или търсене на храна и вода,” съгласява се Антъни Мартин, палеонтолог от Университет Емори, Атланта. “Изглежда, че ухажорски следи са добро обяснение, особено когато се сравнят със следи от сегашните птици. Следите ни показват също колко енергия са влагали динозаврите в привличането на потенациални партньори, което очевино са правили като усещали движенията на земята под краката си.”

Найш добавя, че въпреки първоначалната си скептична нагласа при първия прочит на статията, сега смята, че може би изследователите са открили нещо значимо. Но той казва, че все още се чуди дали няма обяснение, което изследователите са пропуснали.

Например, следите може да са направени когато хищници, като могъщия Acrocanthosaurus, с техните мощни задни крака изравяли земята, за да създадат звук и да предупредят други мъжки – дали от същия или друг вид – да стоят на далеч, казва Тимъти Ислъс, палеобиолог в Университет Портсмут, Великобритания. Дори по-голям проблем, казва той, е че конкурентната проява на мъжките птици, които търсят партньор е наблюдавана само в малък брой видове по света. Това прави по-малко вероятно това поведение да е било широкоразпространено и повсеместно сред динозаврите.

Превод: Теодора Драгнева