Девет ползи от антиоксидантите: oт превенция на болести до здравословно стареене


 

Проучваме добре познатите и по-малко известните ползи от антиоксидантните.

Какво са антиоксидантите? Антиоксидантите са съединения, които възпрепятстват процеса на окисление. Окислението е химическа реакция, която протича главно по верижно-радикалов механизъм и води до генериране на свободни радикали, които от своя страна могат да увредят клетките. 

Може би вече сте запознати с някои от най-важните антиоксиданти като витамин С и витамин Е, селен и каротеноиди като бета-каротин. Повечето от храните, богати на антиоксиданти, в които се срещат в особено големи количества, са плодовете, зеленчуци и природни растителни храни. Горски плодове, моркови, кафе, червено грозде, зелен чай, куркума, лук, чушки, авокадо, репички, зеле и лимон са чудесни храни, които можете да консумирате, за да получите дневната си доза. Но каква точно е ролята на вашата дневна доза? Дори да знаете, че антиоксидантите са полезни и имате идея как осъществяват функциите си в организма, това не означава, че имате представа за какво допринасят. Затова ето някои от ползите от ежедневния прием на антиоксиданти.


РЕКЛАМА:

***

 

  1. НАМАЛЯВАТ ОКСИДАТИВНИЯ СТРЕС

 

Оксидативният стрес е вид физиологичен стрес, причинен от дисбаланс между производството и натрупването на активни форми на кислорода (АФК) в клетките и тъканите. Това може да доведе до неспособност на антиоксидантните системи в организма да детоксикират тези свободни радикали. Може би ви изглежда абстрактно, обаче изследванията показват, че оксидативният стрес е един от ключовите фактори за развитието на рак, диабет, метаболитни нарушения, атеросклероза и сърдечносъдови заболявания. Чрез консумацията на антиоксиданти можете да предотвратите това състояние и да създадете подходящи условия за благополучието на вашето всеобщо здраве.

 

  1. ПОДПОМАГАТ ПРЕВЕНЦИЯТА НА ЗАБОЛЯВАНИЯ

 

Възможностите за превенция на заболявания с използването на антиоксиданти, както беше споменато по-горе, са естествено свързани с отстраняване на оксидативния стрес. Доклад в Research in Pharmaceutical Sciences показва, че като понижават оксидативния стрес, антиоксидантите могат да поддържат нормалната клетъчна функция и предлагат допълнителна защита срещу заболявания. В много случаи антиоксидантите са свързани с по-ниска честота на рак, тумори, диабет, атеросклероза, сърдечносъдови заболявания и метаболитни нарушения. Въпреки че изследванията продължават, перспективите за тяхното въздействие са положителни.

 

  1. ПОДДЪРЖАТ ЗДРАВЕТО НА ОЧИТЕ

 

Въвеждането на повече богати на антиоксиданти храни в диетата ви може да окаже особено ефективно и позитивно въздействие върху риска от някои основни очни проблеми. Проучване от 2013 г., публикувано в Clinical Interventions in Aging демонстрира, че по този начин може да бъде забавено развитието на свързаната с възрастта макулна дегенерация. Бета-каротинът и витамин Е също са добре познати с тези си свойства.

 

  1. ПОДКРЕПЯТ МОЗЪЧНАТА ФУНКЦИЯ

 

Знаете ли, че поради количеството кислород, което мозъкът използва за нормалното си функциониране и естествено високата си метаболитна активност, той е по-податлив на атаките на свободните радикали, отколкото повечето други системи на организма? Един от основните начини да защитите мозъка е като консумирате антиоксиданти. По-конкретно, антиоксидантите имат потенциала да забавят различни форми на спад в когнитивните функции, като например загубата на памет. Всичко това е свързано с възникването на оксидативнен стрес, който може да допринесе за развитието на невродегенеративни заболявание, като болестите на Алцхаймер и Паркинсон, както и други неврологични нарушения. 

 

  1. ДОПРИНАСЯТ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ПСИХИЧНОТО ЗДРАВЕ

 

Здравето на мозъка и психичното здраве не са едно и също нещо, но антиоксидантите могат да помогнат и на двете. Изследване в Current Neuropharmacology показва, че оксидативният стрес често се свързва с тревожност и депресия. Въпреки че здравословното и балансирано хранене, включващо богата гама от антиоксиданти, не във всички случай може да замести нуждата от прием на съответните медикаменти или нужните грижи, то е сред промените в начина на живот, които могат да бъдат от полза на много хора.

 

  1. НАМАЛЯВАТ ВЪЗПАЛЕНИЕТО

 

Възпалението има лоша репутация, но то невинаги е неблагоприятно или пък причина за тревога. Всъщност възпалението изпълнява важна функция в организма, когато е в определени рамки. Най-общо то е процес, при който имунната система ви защитава от вредни за организма стимули, каквито са патогените. Това обаче не означава, че то винаги е необходимо, както когато е причинено от продължителен емоционален стрес. Възпалението може да се прояви с разнообразни симптоми, включително главоболие, болки в ставите и мускулите. Наскоро бе доказано, че хроничното тъканно възпаление, причинено от АФК, оказва значително влияние върху регулаторните системи на нервната и имунната система и процеса на стареене; то може да бъде предизвикано чрез потискане на регулацията на възпалителните фактори на имунната система. Тъй като антиоксидантите предпазват клетките от увреждане, те предотвратяват и появата на нежелани възпалителни реакции. 

 

  1. ПОДПОМАГАТ ЗДРАВОСЛОВНОТО СТАРЕЕНЕ

 

Стареенето е много сложен процес, характеризиращ се с последователност от събития, които с течение на времето водят до промени в нормалното функциониране на отделния организъм. Въпреки че все още няма доказана връзка с теорията за стареенето, традиционно се предполага, че някои храни или определени съединения в тях имат превантивни и лечебни функции срещу заболявания. Една от широко застъпените теории за причините за стареенето е тази за оксидативния стрес. През 1956 г. Харман предлага че АФК водят до стареене, като причиняват увреждане на клетките и тъканите. Възрастните хора имат по-високи концентрации на окислени продукти, като протеини, ДНК и липиди, докато антиоксидантите често са изтъквани като молекули, които намаляват генерирането на АФК и допринасят за удължаване на живота. Сред клетъчните органели, особено в митохондриите, които участват в аеробния енергиен метаболизъм, се наблюдава по-високо ниво на АФК при застаряващите хора. Освен това при бозайниците се наблюдава обратна зависимост между концентрацията на АФК в митохондриите и продължителността на живота, което предполага, че увреждането на митохондриалната ДНК и мембранните липиди също е фактор, който е в тясна връзка свързан със стареенето. Въпреки че все още не са открити конкретни храни или хранителни вещества в тях, свързани с дълголетието, в редица изследвания се посочва, че консумацията на храни, относително богати на антиоксиданти, има способност да намалява смъртността. Очаква се в бъдеще да бъдат разработени нови технологии, които могат да докажат, че отделните хранителни антиоксиданти имат потенциала да удължават продължителността на живота; освен това технологията би могла да направи оценка на връзката между стареенето и храната като цяло, съставена от различни антиоксиданти.

 

  1. ПОДДЪРЖАТ КОЖАТА ЗДРАВА

 

Антиоксидантите могат да допринасят за здравословното стареене както отвътре, така и отвън. Като помагат в борбата с увреждането от свободните радикали, антиоксидантите могат да осигурят допълнителна защита на кожата. Предотвратяването на възпалението може не само да помогне за отстраняване на зачервяване, подпухналост и преждевременно стареене, но може да предпази и от увреждане от ултравиолетовите лъчи на слънцето, водещи до преждевременно стареене и бръчки. Един от най-разпространените и ефективни антиоксиданти за грижа за кожата е витамин С, който има роля и при производството на колаген. Един от най-добрите начини за използване на витамин С е локалното му приложение. Други известни антиоксидантни с благотворно влияние върху кожата са токофероли, каротеноиди, коензим Q10 и полифеноли. 

 

  1. УЧАСТВАТ В ПОДДЪРЖАНЕТО НА ЗДРАВА ЧРЕВНА МИКРОФЛОРА

 

Здравето на червата оказва влияние върху здравето на целия организъм. Всичко от  психичното ви здраве до състоянието на кожата може да бъде повлияно от чревния ви микробиом – здравословни бактерии, които поддържат всичко в равновесие. Изследване в Antioxidants показва, че антиоксидантите могат да намалят нивата на чревния оксидативен стрес чрез модулиране на състава на полезните микробни видове в червата. Това може да спомогне за осигуряването на силна и балансирана основа за здравето на червата. Антиоксидантите са само част от здравословното, балансирано хранене и могат да ви дадат тласък отвътре навън – сякаш имахте нужда от още една причина да ядете плодове и зеленчуци!

 

Превод: Неда Анастасова

Източник: https://www.livescience.com/benefits-of-antioxidants


Европейска нощ на учените 2022 г.: