Направи дарение на училище!
Децата на Монтесори не само се справят по-добре от тези в обикновените детски градини, но детските градини по тази система помагат на децата с по-ниски доходи да се представят също както и по-богатите.
Децата в детските градини на Монтесори се представят по-добре на академично ниво и в социалното разбиране, наслаждавайки се на работата си в училище. Това е резултат от първото външно проучване на образованието в Монтесори-институциите. Учудващо, децата от семейства с ниски доходи, които обикновено не се представят добре в училище, показват сходни академични резултати с децата от семейства с високи доходи. Децата с ниска успеваемост също извличат полза от детските градини на Монтесори. Проучването, публикувано в Frontiers in Psychology показва, че добре проведеното обучение по Монтесори може да бъде мощен начин да се помогне на деца в неравностойно положение да развият своя академичен потенциал.
„Изследването е подходящо за родители, които избират в кое училище да запишат детето си, и за кръга от училища, които решават какво образование да предложат“, казва един от авторите на изследването Ангелина Лилър от Университета на Вирджиния, САЩ.
Доброто предучилищно образование е изключително важно. През първите шест години от живота детският мозък се развива значително и много от тези промени могат да бъдат постоянни. Осигуряването на добър старт за децата може да им помогне до края на живота.
Предишни изследвания сочат, че методът на Монтесори, който има за цел да развие както социални, така и академични способности при децата, е обещаващ образователен подход. За разлика от обикновените училища, децата в класните стаи на Монтесори могат да се движат свободно, да избират от поредица образователни дейности и да не получават оценки или награди за тяхното изпълнение. Въпреки това има недостатъчна информация за ефективността на метода Монтесори и за неговото сравнение с обикновените училища.
Лилър и нейните колеги сравняват образователните резултати на голяма група деца от детските градини на Монтесори и на обикновените детски градини в щата Кънектикът. Изследователският екип оценява различни дейности в продължение на три години, от момента на навършване на 3-годишна възраст, до навършване на 6.
„Установихме, че децата в Монтесори-училищата се справят по-добре в сравнение с децата от обикновените училища“, казва Лилър. „По-голямата наличност на академични постижения на децата от Монтесори бяха придружени от по-големи натрупвания в социалното разбиране, по-голяма упоритост в предизвикателствата и по-голямо удоволствие от академичните задачи.“
Обект на изследователска работа са били също деца от две групи, които също не се справят добре в училище: тези, които са по-бедни и тези, които са с по-ниска успеваемост. При тях е направено измерване на уменията за контрол на личното поведение при поставена цел.
Учудващо, детските градини на Монтесори значително помагат на децата с ниски доходи да се представят академично на нивото на по-богатите. По статистика, след 3 години в предучилищните програми, децата с ниски доходи в Монтесори се представят като децата с по-високи приходи не само в Монтесори, но и в обикновените детски градини.
Също така, екипът установява, че децата с по-ниска успеваемост в Монтесори-училищата, не са в неравностойна позиция спрямо тези с по-високи постижения. Тези констатации са в ярък контраст с откритията на учените в обикновените училища, където децата с по-ниски доходи и тези с по-ниска успеваемост са се представили по-лошо от своите връстници.
Екипът планира да проучи дали всички училища на Монтесори са с толкова благоприятно въздействие, или само по-качествените от тях имат тези резултати. Друга възможност се корени в това, че Монтесори-училищата привличат по-добри учители. В бъдеще ще се разглежда как програмите на обучение на учители за Монтесори оказват влияние върху образователните резултати.
„Образованието на Монтесори започна преди повече от 100 години, най-вече с бедни деца от Рим“, казва Лилър. „Въпреки това, някои от най-известните предприемачи днес ходят и публично говорят за влиянието на училищата на Монтесори.“
Превод: Ставри Ангелов
Източник: Science Daily