Търсене
Close this search box.

БТР-152

БТР-152

БТР-152

БТР-152


Направи дарение на училище!



***

 

Бронетранспортьор БТР-152 бил създаден отконструкторското бюро на Московският автомобилен завод ,,Сталин,, сглавен ръководител В. А. Грачов, и приет на въоръжение през 1950г. Водещконструктор на проекта бил Б. М. Фитерман. Тази машина се произвеждаласерийно от 1950 до 1955.

Бронетранспортьор БТР-152 бил създаден от конструкторското бюро наМосковският автомобилен завод „Сталин“ с главен ръководител В. А.Грачов, и приет на въоръжение през 1950г. Водещ конструктор на проектабил Б. М. Фитерман. Тази машина се произвеждала серийно от 1950 до 1955.
Бронетранспортьорът се разработвал на базата на възли и агрегати оттоварният автомобил ЗИС-151 и имал открит отгоре заварен носещ корпус.В предната част на корпуса се намирало моторо-трансмисионнотоотделение, в средната част-отделението за управление и в кърмоватачаст-десантното отделение. Десантното отделение било от открит тип инямало покрив. В отделението за управление се намирала радиостанцията10-РТ-12. Корпусът имал две челни врати за командира и водача и едназадна за десанта. Машината била въоръжена с 7,62мм станочна картечницаГорюнов СГМБ, която се поставяла на един от четирите станокаразположени по периметъра на корпуса. БТР-152 имал противокуршумноброниране с дебелина на бронираните стоманени листове от 6 мм накърмата и бордовете до 13 мм в челото.
Мощността на карбураторния двигател ЗИС-123 била увеличена в сравнение с автомобилния двигател и достигала 110 к.с.
Силовата предавка се състояла от двудисково сцепление за сухо триене,пет скоростна предавателна кутия, двойно предаване, карданен вал и тримоста с независими карданни приводи. Двучелюстни спирачки с пневматичнисервоприводи действали на всички колела. Имал и ръчна спирачка.Окачването на предния мост представлявало два продълговатиполуелептични амортисьори от листов тип с двойно действие.
Функцията за балансиране на окачването средния и задния мостизпълнявали два полуелептични амортисьора, опиращи в средната част накрив шип с тройни ролки.
На машината се използвали дискови колела със снемаеми бортове и шини с постоянно налягане 9.00 – 20.00
Наличието на три водещи моста и шини с протектори тип ,,Вседеход,, опезпечавали на бронетранспортьора повишена проходимост.
На базата на БТР-152 се произвеждали машина за свръзка БТР-152С ,машина за управление БТР-152У и БТР-152А със зенитна установка ЗТПУ-2или ЗТПУ-4.
ЗТПУ-2 се състояла от сдвоена 14,5 мм картечница КПВ поставена вдесантното отделение на бронетранспортьора. Максималния ъгъл навъзвишение бил 89 градуса, ъгъла на снижение – 5 гр. Бойнатаскорострелност била 170 изстрела в минута. Боекомплекта се състоял от1200 патрона. За стрелба по земни цели се използвал телескопиченоптически прицел, а за стрелба по въздушни колиматорен.
Екипажът на бронетранспортьора се състоял от 10 души. През 1955 билпуснат в производство БТР-152А с зенитна установка ЗТПУ-4, състояща сеот счетворена картечница КПВ. Боекомплекта бил увеличен до 2 000патрона, а екипажът съкратен до 5 човека. Увеличените усилия наприводите за насочване затруднявало удържането на целите в полезрениетона прицела. Установката ЗТПУ-4 била произведена в малка серия и неполучила широко разпространение.
От 1952 на БТР-152 започнали да поставят механическа лебедка отбарабанен тип с блок полиспати с тягово усилие 4,5 тона. Силоватапредавка била допълнена от тристепенна кутия за подбор на мощност къмпривода на лебедката. Привода за лебедката предавал мощност чрезкарданна предавка и червячен редуктор. Тази машина получила имеБТР-152Б. На базата на БТР-152Б се произвеждал пункт за управление наартилерията.
През 1955г на базата на възли и агрегати от товарният автомобил ЗИЛ-157(модернизирана версия на ЗИС-151) бил създаден бронетраспортьорБТР-152В. Той имал централизирана система за регулиране налягането вгумите с приводи за сгъстен въздух. Гумите били заменени с други с поголям диаметър. Бил сложен инерциално маслен въздухоочистител,двукамерен карбуратор, компресор с течно охлаждане и термосифоненпусков подгревател. Освен това бил вдигнат и клиренса. Била поставена ипо мощна лебедка с тягово усилие до 5 тона.
През 1957 на мястото на водачът бил монтиран прибор за нощно вижданеТВН-2, било въведено и отопление на обитаемите отделения и система заобдухване на предното стъкло с горещ въздух.
Радиостанцията 10-РТ-12 била заменена от Р-113. Бронетранспортьора с тези конструктивни изменения получил име БТР-152В1.
През 1959 на въоръжение бил приет БТР-152К. Той бил от закрит тип, катодесантното отделение било закрито с броневи покрив. На покрива ималотри продълговати люка. Освен това водачът имал нов прибор за нощновиждане, а към двигателя нагнеяващ вентилатор.
Теглото на машината в резултат на тези промени нараснало до 9 тона.Екипажът с десанта бил съкратен на 15 човека. Картечницата можела да сепоставя на един от четирите станока на покрива на корпуса. На част отбронетранспортьорити станоци за поставяне на картечница не билимонтирани.
Основни тактико технически характеристики на бронетранспортьор БТР-152

Тегло,т 8,7 (с лебедка 8,95)
Екипаж, 2 човека
Десант 17 човека
Въоражение 7,62мм станочна картечница СГМБ
Боекомплект 1250 патрона
Габаритни размери,м
Дължина 6,83
Ширина 2,32
Височина 2,36
Клиренс, 0,286 м
Бронева защита, 6-13 м
Максимална скорост, 65 км/ч
Запасен ход, 600 км
Двигател ЗИС-123
Максимална мощност, 110 к.с.
Колесна формула 6 по 6
Преодолими препятствия
Подем 30 гр
Крен 20 гр
Стена, 0,6 м
Ров, 0,8 м
Брод, 0,8 м



Разбери повече за БГ Наука:

***


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.