Биолози намират изненадващ брой непознати вируси в канализацията

314036511_d488dbcec4.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/314036511_d488dbcec4.jpgМакар че, вирусите са най-разпространената форма на живот на Земята, нашето познание за „вирусната вселена“ е ограничено в съвсем малка част от вирусите, които най-вероятно съществуват. В доклад публикуван в научното списание mBio, изследователи от Университета – Питсбърг, Вашингтонския Университет в Сейнт Луис и Барселонския Университет са открили, че отходната канализация е дом на хиляди нови, непознати вируси, част от които може да има връзка с човешкото здраве.

Съществуват около 1,8 млн. видове на нашата планета и всеки от тях е гостоприемник на незнаен брой уникални вируси, но само около 30 хил. са ни познати досега. За да изучат това разнообразие и да характеризира неизвестните вируси проф. Джеймс Пипас, видния проф. на биол. науки Роджър Хендрикс и асистент проф. Майкъл Грейб всички от катедрата по Биологични науки в Pitt’s Kenneth P. Dietrich School of Arts and Sciences, развиват нови техники за търсене на нови вируси в необикновени места по света. Екипът от учени е търсил генетични следи от вируси присъстващи в отходните канализации в Северна Америка, Европа и Африка.

В доклада им наречен „Raw Sewage Harbors Diverse Viral Populations“ (Отходната канализация – приютява разнообразни вирусни популации) изследователите съобщават за 234 познати вируси от 26 различни вирусни семейства. Това прави отходната канализация дом на най-многообразен популации на вируси открит до сега.

„Това, което беше изненадващо, е че болшинството от вируси, които намерихме не бяха описани до сега.“ – казва Хендрикс.

Познатите ни вируси включваха човешки патогени като Човешкия папиломен вирус и норовирусът, който причинява диария. Също присъстваха и няколко вируси принадлежащи на познатите ни обитатели на канализацията: гризачи и хлебарки. Бактериите също присъстват в канализацията, така че не е учудващо, че бактериалните вируси са доминиращи като брой. Голям брой от познатите ни вируси намиращи се в отходната канализация идва от растенията, вероятно дължащ се на факта, че хората ядат растения, и растителните вируси превъзхождат по количество другите вируси в човешките изпражнения.

Това изследване е първия опит за разглеждане на всички вируси в популацията. Други изследвания са се фокусирали върху бактерии или определен тип вируси. Учените също така създали и нови изчислителни инструменти за анализиране на данните. Този подход, наречен метагеномика , е бил използван преди, но не и в отходна канализация.

Основното приложение на тази нова технология, казва Хендрикс, ще бъде откриването на нови вируси и изучаването на генния обмен между вирусите. „Големия въпрос, от който се интересуваме е: От къде се появяват новите вируси?” – казва той. Хипотезата на екипа е, че новите вируси се появяват до голяма степен чрез генен обмен. Но преди  да се започне задълбочено проучване на генния обмен, трябва да се изследват голям брой вируси, казват учените.

„Преди да избереш дървото, върху което ще работиш, трябва да огледаш гората.” – казва Пипас – „Ако протича генен обмен между вирусите, трябва да знаем от къде идват тези гени и ако знаем само за малък процент от съществуващите вируси, тогава изпускаме голяма част от гората.“

От брой 41 на сп. „Българска Наука“