Биогориво или как бактериите произвеждат енергия

111215141613.jpg

http://www.nauka.bg/sites/default/files/field/image/111215141613.jpgИзследването проведено от  Доналд Браянт, професор по Биотехнологии развенчава 44 годишен мит за това как определен вид бактерии произвеждат енергия. Очаква се откритието да помогне на учените генетично да  променят бактерии, за да произвеждат биогорива.

Браянт обяснява, че през 1967 г. две групи от изследователи стигнали до извода, че важен цикъл за произвеждане на енергия е дефектен при цианобактериите – фотосинтезиращи бактерии преди наричани синьо-зелени водорасли. Този цикъл – цикълът на Кребс – включва серия от химични реакции използвани в метаболизма на повечето форми на живот, включително бактерии, плесен, протозоа и животни. Тази серия от химични реакции на края си стига до продукция на аденозинтрифосфат (АТФ) –  молекула отговорна за доставянето на енергия за клетъчния метаболизъм.

„По време на изследванията преди 44 години, изследователите стигнали до извода, че при цианобактериите липса съществен ензим от метаболитния път, който е наличен в повечето форми на живот.” – обеснява Браянт – Те заключили че цианобактериите не могат да създадат един ензим наречен 2-оксоглутарат дехидрогеназа (2-oxoglutarate dehydrogenase). Липсата му  не позволява на бактериите да произведат съединение, комбинация между янтарна киселина и коензим А (succinyl-coenzyme A), което е следващата стъпка от цикъла на Кребс… Но както изглежда, тогава учените просто не са търсили достатъчно усърдно и е останало още работа за вършене.

За да тества отново хипотезата от 1967 г. Браянт и екипът му провели нов биохимичен и генетичен анализ на цианобактерия наречен Synechococcus sp. PCC 7002, търсейки из генома й гени, които може би са отговорни за производството на алтернативи ензими за цикъла на Кребс. Учените открили, че Synechococcus sp. PCC 7002, действително има ген кодиран за един важен алтернативен ензим, янтаро-полуалдехид-дехидрогеназа (succinic semialdehyde dehydrogenase) и че непосредствено до този ген се намира погрешно разпознат ген, който в последствие се оказал кодиран за създаването на непознат досега ензим, 2-оксо-глутарат-декарбоксилаза (2-oxo-glutarate decarboxylase).

Разбрало се, че двата ензима действат заедно за да завършат цикъла на Кребс.