Астрофизици наблюдават един от най-мощните изблици на гама-лъчи в историята

Изблик на къси гама-лъчи е забелязан на 05.08. Причина за явлението е бил сблъсъкът на две далечни неутронни звезди, като последвалото сияние е било едно от най-ярките в историята.

Сблъсъкът отбелязва първия път, в който учени документират светлина с дължина на вълната едва милиметри след огнена експлозия, причинена от сливането на неутронна звезда с друга такава.

Наблюдението е направено с Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), в Чили. ALMA е международна обсерватория, управлявана от Националната радиоастрономическа обсерватория на Националната научна фондация.

„Изключително трудно е да се натъкнеш на последващо сияние след кратки изблици, така че беше вълнуващо да хванем това явление, светещо толкова ярко“, споделя главният изследовател на  ALMA – Уен-фай Фонг в свое изявление.

„След дългогодишни наблюдения на тези изблици, това изненадващо откритие открехва вратата към нова област за изследвания, тъй като ни мотивира да наблюдаваме много повече от тях с ALMA и други телескопи в бъдеще.“

Краткотрайните гама-изблици обикновено траят само няколко десети от секундата и изследователите търсят сияние, последващо явлението, когато то избледнее. Едва шест краткотрайни изблици са забелязвани с радиовълни, с дължини по-къси от един сантиметър.

Гама-лъчите са изключително мощни. Те са способни да излъчат повече енергия за секунди, отколкото слънцето ще излъчва през целия си живот. Има три вида гама-лъчи: къси, дълги и ултра дълги.

Подобни изблици, всъщност, са смятани за една от най-големите космически заплахи за Земята и биха могли да имат катастрофални последствия. Въпреки това, експертите определят шанса планетата ни да бъде засегната от такова явление като изключително нисък. Разрушителната енергия от гама-лъчите е способна да пътува хиляди светлинни години.

„Милиметровите дължини на вълните биха могли да ни подскажат за плътността на средата около гама-изблиците“, казва в изявление ученият от Северозападния университет, Илинойс, Женевиев Шрьодер, съавтор на изследването. „Също така когато се комбинират с рентгеновите лъчи, могат да ни изяснят истинската енергия на експлозията.“

„Тъй като излъчването при милиметрови дължини на вълната може да бъде засечено за по-дълъг период от време, отколкото при рентгеновите лъчи, милиметровото излъчване също може да се използва за определяне на ширината на струята на гама-излъчването.“

Източник: https://www.upi.com/Science_News/