Търсене
Close this search box.

Анкетно изследване сред родители на деца от предучилищна възраст за техните предпочитания и желания да четат произведенията на Астрид Линдгрен

Анкетно изследване сред родители на деца от предучилищна възраст за техните предпочитания и желания да четат произведенията на Астрид Линдгрен

Анкетно изследване сред родители на деца от предучилищна възраст за техните предпочитания и желания да четат произведенията на Астрид Линдгрен

Анкетно изследване сред родители на деца от предучилищна възраст за техните предпочитания и желания да четат произведенията на Астрид Линдгрен


Направи дарение на училище!



***

 

Автор: Христо Каменов

 

Резюме


Разбери повече за БГ Наука:

***

В съвременното общество все по-малко се четат книги, което се превръща в болест на съзнанието, защото книгата е хранител на душата. С представеното анкетно изследване сред родители на деца от предучилищна и начална училищна възраст се поставят фундаментални въпроси, отнасящи се до основния фактор за възпитанието на подрастващите – родителите, семейството. Търсят се причините за това децата да изпитват любов към книгата още в ранна детска възраст, което е предпоставка за усвояването на функционални и когнитивни потребности в зряла възраст.

 

Abstract

In modern society, less and less books are read, which becomes a disease of consciousness, because the book is the nourisher of the soul. With the presented survey among parents of children of preschool and primary school age, fundamental questions are raised regarding the main factor for the upbringing of adolescents – parents, family. We are looking for the reasons for children to feel love for the book at an early age, which is a prerequisite for the acquisition of functional and cognitive needs in adulthood.

 

Проведе се анкетно онлайн изследване по метода на случайната извадка с критерий за участие на родители, които имат деца в предучилищна и/или началноучилищна възраст. Анкетата е структурирана посредством Google forms и е разпратена онлай на заявилите свое участие родители. Общия брой на респондентите е 81, което е допустим измерител за събиране на адекватна и целесъобразна информация, независимо от непредставителността на изследването. Анкетата съдържа 15 въпроса, два от кото са с отворен отговор.

Обект на изследването са родителите на деца в предучилищна и начална училилищна възраст.

Предмет – предпочитанията и желанията на децата да четат произведенията на Астрид Линдгрен.

Целта на анкетното изследване е да се съберат предпочитанията и желанията на децата във възрастова група – предучилищна и начална училищна, посредством техните родители. Това ще даде една добра основа за анализиране и дискутиране на съвременните тенденции в глобализираното общество, където технологиите изземват функциите на книгите и превръщат децата в поколение, което живее във високотехнологизиран свят, но функционално неграмотно.

Основните задачи са:

  1. Да се разработи и апробира въпросник сред родителите.
  2. Да се даде отговор на въпроси, отнасящи се до желанието на детето да чете книги.
  3. Да се установят зависимостите и факторите, които карат децата да обичат или да не обичат книгата.
  4. Да се изведе факторът родител като основен за детското ограмотяване.

 

Методът на изследването е онлайн анкета.

Научната теза се основава на твърдението, че при установяване на родителска загриженост и насърчаване на четивността сред малките деца, то това е сериозна предпоставка за развиването на функционална грамотност.

На въпрос № 1 „Вие сте родител на“ се показва почти равен брой активни участници в изследването във всички изброени категории. Най-висок процент от 29,6% събира отговорът „Момиче в предучилиюна група“, след него се нареждат отговорите „Момче в предучилищна група“ (24,7%), „Момче в начална степен на образование“ (23,5%) и на послено място – „Момиче в начална степен на образование“ (22,2%). По този начин се показва многообразност и разнородност на извадката, което е положителен аспект що се отнася до по-нататъшните отговори, мнения и нагласи на респондентите. Важно е да се посочи, че родителят като един от най-важните и знакови хора в живота на детето участва активно в неговия живот и най-добре познава желанията, амбициите и стремежите му. Именно заради това при избора на лица, които да участват в изследването, организаторът се спря на родители, които имат поне едно дете в посочените възрастови групи. 

Фигура 1

Въпрос № 2 „Като малко детето Ви обичаше ли да му четете книги“ е въпрос, които цели да установи дали още от ранна детска възраст се създават навици у детето да слуша приказки и стихове още преди да е започнало само да може да чете. Това е изключителен аспект от развитието на едно дете, тъй като психологически изследвания установяват зависимостта, която се получава при децата към литературата, когато още в ранното им детско развитие родителят е положил усилия на любов към книгата, героите, четенето. С 35,8% утвърдително родителите признават, че децата им много са обичали да им се четат детски книги. 28,4% предпочитат отговора „Може да се каже“, което кореспондира с изразено колебание. 24,7% от родителите са на мнение, че детето им не е изпитало любов към четивата, тъй като е имало други интереси, а 11% признават, че понякога е имало интерес към четенето на книги. Интерес буди немалкият процент родители, които са изтъкнали, че детето им не обича да чете книги, тъй като е имало други интереси. Както се казва, книгата е прозорец към света и е важно и значимо на детето да му бъде събуден интересът към четивата, защото в по-късен етап от своето развитие то ще страда от различни проблеми – поведенчески, когнитивни, психо-социални.

Фигура 2

На въпрос № 3 „Вашето дете иска ли да му купувате книги?“ повече от половината запитани отговарят утвърдително (54,3%). Това е положителна тенденция за развитието на детската мозъчна дейност, на паметовите способности, на въображението и всички полезни социални и психически аспекти, които спомагат за пълноценното му израстване и развитие. 18,5% признават, че понякога детето иска да му бъде закупена книга, докато 14,8% са на другата крайност и нямат желание за книги. 12,3% са се въздържали да коментират и не са взели еднозначна позиция по запитването. Въпросът съдържа психологически елемент, който е от изключително значение за възпитаването у децата на желание към книгата. Тук моментът е дали детето има желание да му се закупи книга, а не родителят да подтикне към закупуване. Това е процес, който изисква голямо търпение от страна на родителите, за да се изгради любов към книгата.

Фигура 3

Въпрос № 4 „Детето Ви има ли желание да чете самό книги?“ пряко кореспондира с горния зададен въпрос. Повече от половината (56,8%) считат категорично, че децата им имат желание да четат сами, 18,5% са на мнение, че понякога имат желание за това, а равен брой – 12,3%, събират отговорите „Не“ и „Не коментирам“

Фигура 4

Въпрос № 5 „Любимият литературен герой на детето Ви от автора Астрид Линдгрен е?“ е насочен към основната тема на дисертацията, а именно творчеството на шведската писателка. 43,2% извеждат Пипи Дългото чорапче като най-любим и емблематичен герой. Този отговор не е удивителен по същността си, тъй като книгата за Пипи донася на Линдгрен световна слава и за кратък период от време се превръща в любим герой в целия детски свят. 21% считат, че Емил от Льонеберя е предпочитан герой от техните деца, 18,5% са на мнение, че това е Карлсон и Дребосъчето, а 17,3% споделят, че нямат любим герой от този автор. Този отговор, който са го дали немалък брой участници в изследването, буди особен интерес, тъй като един всепризнат и уважаван автор, който се бори до края на живота си за правата на децата и благодарение на нейните герои получава хиляди писма месечно от свои малки верни фенове, всъщност една част от хората в България считат, че този автор не е направил нищо, за да бъде признат от тях.

Фигура 5

Въпрос № 6 „Защо детето Ви е превърнало този герой в най-любим?“ е въпрос със свободен отговор. Извеждат се най-често доминиращите отговори от родителите. 20% я виждат като смешна и забавна, по 10% я възприемат като интересна, но казват също така, че предпочитат и приказките на Мели. Други отговори, които събират по 6% и 4%, са, че я обичат и че прави пакости. Почти всичко отговори са насочени към Пипи, като само един, който събира 4%, е за Карлсон, който се отличава по това, че „има перка“.

Фигура 6

 

Отговорите в раздел „Друго“, които наброяват най-голям средностатистически процент от 50%, са: „любима книга ми е „Еленчето Цветоноско“, „Пипи е класика“, „харесвам по-съвременни автори“, „заради лудориите“, „добросърдечна е“, „защото е герой и в разказите за Подводничко и Медузко и Приключенията на Мели“, „защото дялка дървени човечета“, „Нямам мнение“, „дебеличък и много добър“, „всички герои на Астрид Линдгрен са ми любими – Роня, Расмус, Брит Мари и др.“, „детето харесва комикси“.

На въпрос № 7 „Считате ли, че благодарение на книгите на Астрид Линдгрен детският свят е станал по-забавен и по-красив“ забележително висок процент отговорили с „Да“ са 76,5%. Това се счита за голямо признание към шведския автор, посветил живота си на децата и борбата за по-справедлив живот. 13,6% се колебаят, но отново изразяват своето положително мнение за белетристиката на Линдгрен.

Фигура 7

На въпрос № 8 „Имате ли домашна библиотека вкъщи“ се цели да се направи едно проучване за това колко хора имат и поддържат своята лична библиотека на фона на все по-глобализиращия се и дигитализиращ се свят. Това е и един вид учение за децата в семейството как трябва да се отнасят и да ценят книгите. 74,1% отговарят положително, а 25,9% – нямат. Този процент е висок, което провокира интерес относно това дали се чете вкъщи и дали изобщо детето се възпитава в духа на четенето на книжни издания. 

Фигура 8

 

Въпрос № 9 „Колко книги месечно купувате на детето си?“ 39,5% отговарят, че месечно отделят средства и желание за закупуване на една книга. 23,5% купуват много книги. По равен брой проценти (18,5%) получават отговорите „две-три“ и „не купувам книги“. Два са факторите, които обуславят същината на въпроса – социално-икономически и пожелателен. Ако родителите имат достатъчно средства, които могат да заделят като ежемесечен разход и децата провокират у тях желанието да им закупят книга, то тогава детският свят би бил богат на книги. Когато липсва дори един от тези два фактора, закупуването на книга е трудноосъществимо, но не непостижимо.

Фигура 9

Въпрос № 10 „Когато детето Ви за пръв път се запозна с Пипи Дългото чорапче, какъв ú беше коментарът?“  е въпрос със свободен отговор. Извеждат се най-често повтарящите се отговори. 20% са на мнение, че е забавна, а 13% – смешна. Не се изключват и отговорите като интересна, силна, все качества, които притежава героинята на Линдгрен и с които се отличава съществено от който и да било друг литературен персонаж. Тоест, Пипи е уникално създание на творческото въображение на своя създател и именно заради това тя надживява Линдгрен и е обичан и желан герой както в детските романи, така и на екранизирана версия.

 

Фигура 10

 

При най-големия процент от 51% в раздел „Друго“ попадат отговори като „забавна е колкото Цветоноско“, „умее да прави всичко сама и е силна“, „прилича на Мели“, „има лунички“, „забавна е, но Мели ми харесва повече“, „големи обувки“, „не иска да порасне“, „много е богата“, „детето ми харесва всички книги на Линдгрен“, „няма мнение“, „има приятели и кон и маймуна“, „много поучителна книга“, „много уважителна“, „харесвам анимационния филм“, „много помага на добрите“, „като Карлсон и тя е много симпатична“, „приятелката на Томи и Аника“.

Въпрос № 11 „На мнение ли сте, че Астрид Линдгрен е със сериозен принос в детската литература?“ е въпрос, който цели да разбере дали родителите на малки деца оценяват постиженията на шведския автор и дали признават нейното дело като съществено и ценностно в света на техните деца. Висок процент от респондентите (86,4%) отговарят положително и категорично. Така се показва силното влияние, което детския автор е оставил като наследство за своите малки приятели. Нейният принос в развитието на световната детска литература е безспорен. 

Фигура 11

Въпрос № 12 „Какво най-много предпочита да прави детето Ви сред изброените занимания?“ е въпрос, който цели да разбере какви са водещите интереси на днешните деца от погледа на родителя. 64,2% от запитаните отговарят категорично, че тяхното дете обича най-много да гледа телевизия, 16% отговарят, че четат книги, а 13,6% – да играе навън. Тези отговори будят притеснения, тъй като във века, в който живеем, възниква т.нар. феномен телевизионни деца, който се свързва предимно с деца, които в ранна детска възраст са пристрастени към клипчета, филми, телевизия. Това води до тежки последствия относно тяхната мозъчна дейност, до хиперактивност, дефицит на вниманието и до проявата на апатични, дори избухливи действия. Друг проблем, който се забелязва тук, е, че съвсем малко от запитаните отговарят, че децата им обичат да играят навън. Играта навън сред връстници е фундаментален фактор за детското развитие, за опознаването на света и за формирането на собствен светоглед.

Фигура 12

Въпрос № 13 „Важно ли е в днешно всеки малчуган да познава Пипи Дългото чорапче?“ 60,5% са на мнение, че е важно, тъй като героинята е символ на бунтарството, на свободата, като по този начин се възпитава една свободна личност. 17,3% считат, че е важно децата да четат и да имат богато въображение, тъй като книгите са синоним на духовно богатство. За 12,3% не е от голямо значение да се познава Пипи, тъй като родителите я оприличават като символ на порочни процеси, на които могат да подражават децата им.

Фигура 13

Въпрос № 14 „На какво учат детските произведения на Астрид Линдгрен“ е въпрос, който иска да разгледа гледната точка на родителя. 55,6% от запитаните отговарят, че учат на важни човешки качества като трудолюбие, честност, отговорност и мечтателност. 24,7% считат, че предимно учат на това да отстояваш себе си и винаги да имаш собствено мнение. 17,3% са на мнение, че учат на здрав ум и на духовна сила. 

Фигура 14

Въпрос № 15 „Астрид Линдгрен казва: „Детство без книги – това не би било детство.“. Съгласен/ съгласна ли сте с това, че писателката отстоява правото на детето детството му да не бъде ограбвано?“ – 47,7% отговарят с „Да, книгите спомагат за полета на детското въображение“, 29,6% считат, че е важно да се чете, независимо от трудното поколение, което израства без книга, а с компютри, технологии, които ограбват въображението. 17,3% са на противоположната позиция, като считат, че мнението на Астрид Линдгрен показва, че единствено книгите са значими, а 7,4% считат, че децата трябва да имат и други забавления, а не да се превръщат в „книжни мишки“. Независимо от категорично изразения процент за съгласие с мнението на Линдгрен, не трябва да се пренебрегват и останалите мнение, като се има предвид, че в днешното съвремие се изграждат други привички, които не са били характерни за времето на Линдгрен. Сега се наблюдават растящи тенденции към висока технологизация дори в класните стаи, което и улеснява детето, и му вреди. Важно е да се направи изводът, че независимо в какво време човекът живее, винаги книгата е значим източник на знания.

Фигура 15

 

ИЗВОДИ И ПРЕПОРЪКИ

 

  1. 35,8% от родителите признават, че детата им, като са били малки, са обичали много да им се четат книги, докато 24,7% са на категоричното мнение, че са имали други интереси и изобщо не са искали да им се чете. 

Препоръка: Интересът към книгата не е вроден, придобит инстинкт и е от важно значение родителят още в най-ранна детска възраст да вгради любов към четивото с инетресните илюстрации, героите, забавните случки.

Препоръка: Изразява се хипотетичното становище, че ако в най-ранна детска възраст не се изгради любов към книгата, то в училищен етап на образование детето ще изпитва трудности с научаването на материала, със запаметяването и неговата функционална памет и грамотност ще са засегнати в определена степен за разлика от децата, които обичат да четат.

 

  1. Децата сами имат желание да им се купуват книги, а не подтиквани от своите родители, което показва нивото на съзнателност и самоинициативност, която е възпитавана дълго време от родителите.

Препоръка: Родителят е медиатора между книгата и детето, което означава, че трябва да се положат много усилия за насърчаване на любов към книгата.

 

  1. Децата изпитват желание сами да четат книги (56,8%), което извежда твърдението, че когато детето е възпитавано още от малко в любов към книгата, то то ще изпитва такава и на по-голяма възраст, което ще доведе до значителни резултати в училище.

 

  1. Пипи дългото чорапче е най-любимият герой на децата, отговор, който не буди изненада, тъй като Линдгрен дължи славата и известността си именно на брилянтния си талант в обрисуването на веселата палава червенокоска Пипи.

 

  1. 76,5% от респондентите считат, че благодарение на творчеството а Астрид Линдгрен детският свят е станал по-забавен и по-красив. По този начин се показва респект към творческото дело на Линдгрен и към личността й като цяло.

 

  1. 74,1% от запитаните респонденти признават, че имат домашна библиотека в своите домове. Това е висок процент, който регистрира уважение и респект към книгата изобщо и най-вече – показва се добрият пример за децата и тяхното самосъзнание да имат интерес към книгите.

 

  1. 39,5% от запитаните признават, че месечно могат да закупят на детето си по една книга, докато 23,5% отделят средства да закупят много книги. Това е оптимистична прогноза, която се разгръща на основата на социално-икономическия фактор, от една страна, и от друга – на желанието на детето да чете и да ограмотява.

 

  1. 86,4% от участвалите в анкетното онлайн изследване респонденти са на мнение, че шведската писателка Астрид Линдгрен е със сериозен принос в детската литература. 

Препоръка: Творчеството на Линдгрен трябва да бъде все по-популяризирано чрез литературни четения за деца и организиране на детски сбирки с героите на Линдгрен. Само така ще се насърчи културата на ранно детско четене и любов към литературата.

 

  1. Тревожен е фактът, който се регистрира с един от въпросите. Запитани какво е най-предпочитаното занимание на децата, 64,2% от родителите съобщават гледането на телевизия. Тази неприятна и задълбочаваща се тенденция в едно напълно консуматорско и дигитализирано общество инвалидизира днешните деца. Само 13,6% играят навън, което е сериозен недостатък на днешното поколение.

Препоръка: Родителите трябва да обръщат сериозно внимание на децата си що се касае до многочасовото и ежедневно гледане на телевизия. Това уврежда правилното развитие на мозъка, тъй като той е още неразвит до степен да обработи постъпващата информация в кадри от секундата. Отглежда се едно болно поколение, което страда от дефицит на вниманието и хиперактивност. Децата трябва да играят навън със своите връстници – това е единствения лек за всяко едно дете.

 

  1. 60,5% от родителите считат, че е важно в днешно време всяко дете да познава Пипи, тъй като е символ на бунтарството, на свободата, като по този начин се възпитава една свободна личност, възпитават  се качества като отстояване на мнението и креативност в мисленето.

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.