Направи дарение на училище!

Николай Миленов Кисьов,
Факултет ,,Национална сигурност и отбрана” на Военна академия ,,Георги Стойков Раковски”
Резюме: Основната цел на статията е да анализира ключови проблеви на съвременното университетско образование. Крайната цел е да осигури някои препоръки за подобряване системата на организация на обучението във висшето образование, което може да е полезно за всички нива на образователния мениджмънт.
Ключови думи: знание, управление, обучение.
Теоретична концепция за знанието като фундамент на човешката дейност.
Знанието представлява система от отделни умения и навици в житейски, общосоциален и професионален план. То не представлява константна величина, защото се променя непрекъснато в процеса на обучение. В педагогическия процес съществуват два субекта – обучаващият и обучаваният. Най-големият проблем при мениджмънта на знанието е, че каквато и ефективна управленска политика да се следва от страна на по-активната част от този процес, неговият успех в решаващата му част зависи от пасивната страна – обекта на обучение.
В управлението на знанието основният информационен импулс са всъщност данните и информацията. Най-важното качество на данните са тяхната информационна стойност. При нейното отсъствие тези данни остават трудно управляеми. Друго важно качество на научната информация е нейната подреденост в конкретен приложен контекст.
Основните управленски способности спрямо знанието са:
1) принадлежността към носителя му;
2) отношението му към определен предмет на дейност;
3) възможността за практическа проверка и валидиране.
Без тези способности на практика е невъзможно да се управлява знанието. Всяка една социална или стопанска организация може да управлява знанието успешно, ако се приспособи към следните дейности:
- успешно да предлага своите познания;
- успешно да познава средата на конкуренция с другите подобни в нейния сектор;
- да притежава необходимите знания за нужния, текущия и възможния кадрови потенциал;
- да познава качествата на добрия продукт и услуга с цел по-добрата си маркетингова реализация;
- да познава ценността на продукта и услугата с цел увеличаване на маркетинговата ниша.
Основни функции на образователния мениджмънт
Мениджмънтът в образованието е процес на управление (планиране, регулиране и контрол), ръководство на педагогическите услуги и на неговата организация. Педагогическият мениджмънт е приложна и аналитична наука за непосредствено управление на образователните системи, процеси и организации. Той е субдисциплина на общата педагогика, като неговите теоретични и приложни източници са образователното законодателство, образователната практика, напредналите дигитални технологии и методи на преподаване и националните културно-образователни традиции, ценности и приоритети. Педагогическият мениджмънт е тясно свързан с други науки като мениджмънта, икономиката, психологията, организационните теории, реториката, физиологията, социалната медицина, политологията и други.
Цялата статия и много други можете да прочетете в новия Брой 144
Подаряваме ви първите 8 текста от брой 144 тук>>
Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!
