Направи дарение на училище!
АВТОР: Д-Р ХРИСТО КАМЕНОВ
Резюме:
Провежда се експериментално изследване сред две групи ученици в четвърти клас на Средно училище „Отец Паисий“ град Мадан. Основната цел е да се апробира иновативен дидактически модел, който повишава комуникативно-речевите умения у учениците, тяхната мотивация и познавателно равнище. Постиженията в констатиращ и контролен етап на експеримента доказват успешното прилагане на модела и неговата ефективна функционалност сред учениците от този начален етап на образователно равнище.
Изследователските методи за настоящето апробиране на дидактически модел за формиране на комуникативно-речеви умения у четвъртокласниците се използват емпирични методи, методи за обработка на данни, анализ и синтез, сравнителен анализ, наблюдение, количествен и качествен метод, педагогическо наблюдение и психолого-педагогическо изследване. Обект на изследователския интерес е комуникативната компетентност в началноучилищен етап на образователно равнище при деца от 4 клас. Предмет – ниво на овладяване на българския език при деца от 4 клас като основна функция на комуникативната компетентност. Конкретни задачи, които си поставя изследването, са:
- Да се подкрепи инициативността при детето да изразява своето собствено мнение в процеса на комуникативния акт.
- Да се стимулира изграждането и поддържането на детското въображение и умотворчество.
- Да се развият комуникативните способности в случаите на инициативност, творческо отношение, толерантност към другия.
- Да се заложат основните речеви практики в процеса на овладяване на компетентности.
- Да се развие усещане за правоговор и правилен словоред на фразата.
- Да се изведе анализ на резултатите въз основа на зададените критерии и изследваните групи деца по метода на наблюдението.
Целта на изследвания дидактически модел е да се формират и развият комуникативно-речевите умения и способности у четвъртокласниците за:
- прилагане на знанията и опит в практически план;
- систематизиране и преработване на знакова и образна информация;
- решаване на проблемни ситуации и казуси;
- изследване на обектите и явленията от действителността;
- генериране и анализиране на нови идеи;
- мотивационно и познавателно равнище на развиване на конкретни дейности;
- правилно и недвусмислено изразяване на обектната действителност;
- разбиране, осмисляне и прилагане на частите на речта и частите на изречението.
Научната теза е, че чрез установяване нивото на речеви способности при деца в начален етап на образование се способства развиването на качествено овладяване на речево-комуникативните компетентности.
Научната хипотеза е, че чрез въвеждането на иновативния модел за формиране на комуникативно-речеви умения у четвъртокласниците ще се постигне ефективност, която разгръща потенциалните възможности на учениците за самоподготовка, групово и индивидуално представяне.
Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 155 на списанието.
Подаряваме ти първите 40 страници от брой 155 тук>>