На 25 август 1989 г. космическия апарат на НАСА Вояджър 2 минава край Нептун

Източник Wikipedia / NASA/JPL-Caltech

На 25 август 1989 г. космическия апарат на НАСА Вояджър 2 минава край Нептун, последната голяма планета, преди да напусне Слънчевата система.

Вояджър 2 е изстрелян през 1977 г. по програмата Вояджър на НАСА. Апаратът посещава планетите отвъд Астероидния пояс, възползвайки се от изгодното разположение на Уран и Нептун, което се повтаря веднъж на 175 години.

Първоначално Вояджър 2 се приближава максимално до Юпитер през 1979 г., прелитайки на около 570 000 км над върховете на облаците на планетата. Минава близо до спътниците му Европа и Ганимед, неизследвани по-рано от Вояджър 1, открива няколко планетни пръстена около Юпитер, както и вулканична активност на спътника Йо. Тогава за пръв път е наблюдавана вулканична активност на друго небесно тяло.

Голямото червено петно е заснето като буря на повърхността на Юпитер, която се движи обратно на часовниковата стрелка. Проблясъци от други малки бури и вихрушки са наблюдавани през слоевете облаци.

Открити са два нови малки спътника – Адрастея и Метис, които обикалят точно зад планетните пръстени, а трети нов спътник – Тива е открит между орбитите на Амалтея и Йо.

През 1981 г. апаратът се доближава най-близо до Сатурн, прелитайки на разстояние 101 000 км. Траекторията му минава край спътниците Тетида и Енцелад. Той изследва Сатурн със своя радар с цел установяване на температурни и плътностни профили на атмосферата на планетата.

През 1986 г. апаратът достига максималното си приближение до Уран от около 107 000 км. По време на прелета са открити 10 нови спътника и са извършени наблюдения на атмосферата. Учените изучават деветте вече известни пръстена на планетата и откриват два нови.

Вояджър прелита на 48 000 км от повърхността на Нептун през 1989 г. Това става моментът, в който всяка планета от Слънчевата система е посещавана от космически апарат поне веднъж. Тъй като това е последната планета от програмата на апарата. Траекторията му е променена, за да изследва отблизо Тритон. На Тритон са открити действащи гейзери, което е неочаквано за отдалечен и студен спътник. Открити са 6 нови спътника и 4 непълни пръстена около Нептун.

В атмосферата на Нептун е открито Голямото тъмно петно, което изчезва малко след това, според наблюденията, направени с телескопа Хъбъл. Първоначално се смята за облак, но по-късно становището е променено на дупка в пласт облаци на планетата.

След края на планетните изследвания, Вояджър 2 е част от междузвездната мисия на НАСА с цел установяване на условията в хелиопаузата, където той навлиза на 30 август 2007 г. Хелиопауза се нарича мястото, където силата на слънчевия вятър е по-малка от необходимата за изтласкването на междузвездния газ. Поради това тя се счита за външна граница на Слънчевата система.

Източник Wikipedia / Image Credit: NASA / JPL / Voyager-ISS / Justin Cowart