Биология Здраве

11 нови факта, които науката разкрива за човешкото тяло

1. Стотици гени остават активни след смъртта ви и продължават да функционират в продължение на още 4 дена. Като вземем предвид и неочакваното откритие от месец март, при което беше отчетена мозъчна активност в труп 10 минути след смъртта, започваме да разбираме, че смъртта всъщност задържа в себе си странни признаци на живот.
  2. Черният дроб увеличава обема си с почти една втора през деня, а през нощта се свиват отново. Те са единственият орган, при който сме наблюдавали подобна осцилация.
  3. Причината за поява на екзема най-после е изяснена. Учените са проследили множество протеини и молекулярни пътища, които водят до този неприятен кожен проблем, като установили, че белтъкът филагрин не е единственият виновник, както си мислехме.
  4. Грешахме – в крайна сметка тестисите наистина са свързани с имунната система. Учените са открили „много малка вратичка”, която позволява на тези органи да изпращат еднопосочни сигнали към имунната система, а това би могло да обясни защо някои мъже страдат от безплодие, както и защо определени противоракови ваксини се провалят.
  5. Причините за косопада и побеляването са свързани и учените са установили отговорните за това клетки.
  6. Класифициран е чисто нов орган в човешкото тяло. Това е мезентеирумът – орган, който през цялото време си беше на мястото в нашата храносмилателна система. Но това е само част от историята, тъй като все още не знаем какво точно прави.
  7. Открита е нова, неочаквана функция на белия дроб. Учените са установили, че дейността на белия дроб не се ограничава само да дишането – освен това, той играе ключова роля в производството на кръв, като може да произвежда над 10 милиона тромбоцита в час. Това се равнява на по-голямата част от тези кръвни телца, които се откриват в кръвообращението във всеки един момент.
  1. Въпреки всичко, апендиксът ви може би не е безполезен орган. Той има важна биологична функция, от която нашият организъм не е готов да се откаже.
  2. Мозъкът буквално се самоизяжда, когато не получава достатъчно сън. Хроничното недоспиване предизвиква „очистващ” процес, който кара мозъка да отстрани огромно количество неврони и синаптични връзки.
  3. Невролозите са открили съвършено нова роля на малкия мозък. Отдавна се смята, че малкият мозък функционира извън областта на съзнанието, координирайки основните физически активности, като стоенето и дишането, но всъщност има вероятност той да играе ключова роля в оформянето на човешкото поведение.
  4. Чревните ни бактерии си играят с нас по начини, които никога не сме си представяли. Ново проучване разкри, че невродегенеративни заболявания като Паркинсон, може в действителност да започват в червата, а не в мозъка, като има и все повече доказателства, че човешкият микробиом може да е виновник за синдрома на хроничната умора. Като имаме предвид, че чревните бактерии изглежда играят роля в контролирането на апетита ни, променят мозъчната ни структура и предизвикват мозъчни лезии, водещи до инсулт, трябва да вземем под внимание силата, която миниатюрните ни спътници притежават.

Източник: Science Alert