Зика инфектира нервните прогениторни клетки

ZikaNeurons.jpg

Според доклад, публикуван в Cell Stem Cell на четвърти март, щам на вируса Зика може да инфектира и да убива прогениторни нервни клетки, отглеждани в лабораторни условия. От тези клетки се развиват невроните и невроглията в мозъка. Това предварително проучване дава първото предположение за това как инфекцията със Зика по време на бременност може да доведе до микроцефалия при бебето.

“Изследването показва, че клетки като невроните може да бъдат заразени с вируса и тази инфекция да доведе до смърт и понижен растеж на засегнатите клетки” – казва микробиологът и имунолог Андрю Пекош от Университета Джон Хопкинс, който не участва в проучването. “Това е важно, защото може да спомогне за изучаването на увредите, непосредствено предизвикани от инфекцията.”

Броят на децата, родени с микроцефалия – състояние, при което мозъкът и черепът не растат с нормално темпо – се е повишил драстично в Бразилия от края на 2015 г. Смята се, че причината за това е епидемия от вируса Зика, но той е бил открит само в амниотичната течност на две бебета и в мозъчната тъкан на един зародиш с микроцефалия и затова все още не е направена причнно-следствена връзка между това състояние и вируса, пренасян от комари.

Неврологът Гуо-ли Минг от Университета Джон Хопкинс е експерт по развитието на човешкия мозък и психичните заболявания. Тъй като анализирането на развитието на истински човешки мозък на практика е невъзможно, като моделна система тя използва човешки прогениторни нервни клетки, добити от индуцирани плурипотентни стволови клетки (iPSCs).
Когато чула за кризата в Бразилия, Минг осъзнала, че има уникалната възможност да провери дали човешките прогениторни нервни клетки са чувствителни към инфекцията. С помощта на учени от Държавния университет на Флорида, екипът на Минг инокулирал с вируса прогениторните нервни клетки, както и човешки iPSCs, ембрионални стволови клетки и незрели неврони и проверил степента на получените в резултат инфекции. Докато по-малко от 20% от iPSCs, ембрионалните стволови клетки и неврони се инфектирали, по думите на Минг инфекцията при прогениторните клетки била „поразителна”. До 90% от клетките съдържали вируса, а още по-притеснителното е, че тези клетки произвеждали още от него и го изхвърляли в междуклетъчното пространство, което може да доведе до заразяването на още повече прогениторни клетки.

Минг и колегите й установили, че инфекцията или убивала прогениторните клетки, или значително понижавала скоростта им на пролиферация.
Невронните прогенитори „дават началото на голяма част от популацията от неврони и глиални клетки в мозъка” – казва Минг. „Така че, ако те са инфектирани и загинат или растежът им е понижен, според нас това ще окаже ефект върху невроните, които продуцират.” Въпреки това, екипът все още няма доказателства за това как точно тази инфекция може да повлияе на развитието на мозъка.

Според вирусолога Иън Маккей от Университета на Куинсланд в Брисбейн, Австралия, използваният в изследването лабораторен щам е различен от този, който е отговорен за епидемията в Латинска Америка. „Не е ясно дали този лабораторен вирус се държи като онези, които сега се пренасят от бразилските комари и заразяват хората” – казва той и добавя, че отгледаните в лабораторни условия iPSC-клетки “може да не дават резултати от инфекцията, които точно да отразяват случващото се в организма на човека.”
За да се постигне по-добро разбиране на потенциалния механизъм на заболяването, екипът на Минг планира да проучи дали заразените невронни стволови клетки водят до анормално развитие на мозъчните органоиди – да култивира мини мозък от човешки iPSCs. „Но все пак това няма директно да ни даде информация дали това е, което се случва по време на бременност“ – казва тя. „В края на краищата, това доказателство трябва да дойде от клиниката.“
Наистина, съгласява се Маккей, „трябва да се свърши още много работа, за да се разбере дали вирусът Зика е в състояние да причинява болести, с които предполагаемо е свързан“.

Източник: http://www.the-scientist.com/