Живот има и под морското дъно

Учени откриха прокариотни микроорганизми в пластове на възраст 100 милиона години, намиращи се на 1626 м дълбочина под морското дъно. Проучванията са правени в близост до бреговете на Ню Фаундленд. Дълбочината на това място е била 4,5 км.

С тази находка, описанието на която е в списание Science, Джон Паркс и неговият екип всъщност подобриха собствения си рекорд, който беше 842 м под морското дъно, на които бяха открити живи същества. Вероятно обаче и новият рекорд няма дълго да просъществува, защото по изчисления на микробиолози прокариоти могат да бъдат открити до 5 000 м под морското дъно!

Тези микроорганизми обитават среда, богата на метан и въглеводороди, а температурата е в границите между 60 и 100 градуса по Целзий. Как точно са попаднали на тази дълбочина, не е известно. Предполага се, че постепенно са били затрупани със седименти. Това предполага, че възрастта на тези микроорганизми е съизмерима с възрастта на пласта, в който са намерени. Генетичният анализ показва, че те са близки родственици с термофилни прокариоти, способни да живеят и при по-високи температури.