Защо хората качват тегло, когато остаряват

Много хора, остарявайки, започват борба с килограмите, опитвайки се да държат теглото си под контрол. Ново изследване на Каролинския институт, Швеция, разкрива защо качваме килограми, докато стареем. Оказва се, че липидният обмен на мастната тъкан намалява с увеличаването на възрастта и така улеснява натрупването на килограми, дори ако не ядем повече от обикновено или ако спортуваме не по-малко от преди.

Учените изследвали мастните клетки при 54 мъже и жени за среден период от 13 години. През това време всички изследвани, независимо дали наддавали или губели тегло, показали намаляване на липидния обмен на мастната тъкан, т.е. скоростта, с която липидите (мазнините) в  мастните клетки се отстраняват и съхраняват. Тези от участниците, които не компенсирали това с консумацията на по-малко калории, наддали средно с 20% повече тегло, показват резултатите от проучването, осъществено със сътрудничеството на изследователи от Университета в Упсала, Швеция, и Лионския университет във Франция.

Освен това учените изследвали и липидния обмен при 41 жени, претърпели бариатрична операция, и проследили как скоростта на липидния обмен се е отразила на способността им да поддържат теглото си от четири до седем години след операцията. Резултатите показали, че само тези, които имали ниска скорост на липиден обмен преди операцията, са успели да я увеличат и да поддържат загубата на тегло.

„Резултатите от изследването показват за първи път, че процесите, протичащи в мастната ни тъкан, регулират промените в телесното ни тегло по време на стареенето по начин, който не зависи от други фактори”, коментира Питър Арнер, професор в Катедрата по медицина към Каролинския институт в Худинге и един от основните автори в проучването. „Това може да доведе до намирането на нови начини за лекуване на затлъстяването”, добавя той.

Предишни проучвания показват, че един от начините за ускоряване на липидния обмен в мастната тъкан е повече физически упражнения. Новото изследване подкрепя това, показвайки освен това, че дългосрочният резултат от операцията за отслабване би се подобрил, ако се комбинира с повишена физическа активност.

„Затлъстяването и болестите, свързани с него, са се превърнали в световен проблем”, твърди Кърсти Спалдинг, старши изследовател в Катедрата по клетъчна и молекулярна биология в Каролинския институт, също автор в изследването. „Разбирането на липидната динамика и това, което регулира мастната тъкан при хората, никога не е било по-уместно.”

Изследването е финансирано с безвъзмездни средства от Стокхолмския окръжен съвет, Шведския изследователски съвет, Стратегическата програма за изследване на диабета в Каролинския институт, Фондация Ново Нордиск, Шведската фондация за диабет и др.

Превод: Елена Страхилова