Защо социалната изолация може да доведе до по-висок риск от заболявания

Социалната изолация е свързана със широк набор от здравословни проблеми, както и по-кратък живот при хората и животните. При това, по време на изслушване в сената в САЩ тази пролет, представител на Геронтологичното общество призова законодателите да подкрепят програми, помагащи на възрастните да се приобщят към обществото, посочвайки, че изолацията е скрит убиец.

Изследователи от Perelman School of Medicine в Пенсилванския университет са намерили възможно обяснение за тази връзка. Екипът наблюдавал, че при мухата Drosophila melanogaster социалната изолация води до загуба на сън, което на свой ред води до клетъчен стрес и активацията на защитен механизъм, наречен unfolded protein response (UPR). Техните открития бяха публикувани онлайн в списание Sleep през юни. Този феномен може да се наблюдава практически при всички животински видове. Въпреки че краткотрайното активиране на UPR защитава клетките от стрес, когато е хронично активиран, това може да увреди клетките, като доведе до опасно възпаление, потискане на здравословната клетъчна дейност и в края на краищата клетъчна смърт. Учените са открили доказателства, че този неефективен хроничен отговор е по-вероятен с увеличаване на възрастта, когато се появяват и честите проблеми със съня.

„Когато държиш животните изолирани, това предизвиква смущение в съня им, което води до клетъчен стрес, предизвиквайки UPR“, обяснява Nirinjini Naidoo, PhD.

Проучвания показват, че социалната изолация е нарастващ проблем в развитите страни. В САЩ, например, около половината от хората над 85 живеят сами, което в комбинация с ограниченото им придвижване или неспособност да шофират, значително намалява възможностите им за социализиране.

Превод: Цветомил Семков