Започва мисия за наблюдение на междузвездното пространство

Credit: NASA

В космическото пространство между далечните звезди се движат просторни облаци от неутрални атоми и молекули, както и заредени частици плазма, наричани междузвездна среда. В течение на милиони години те може да еволюират в нови звезди и дори планети.

Тъкмо тези облаци от междузвездни вещества и протичащите в тях процеси, водещи до формирането на нови звезди, са научната цел на нова космическа мисия, наречена CHESS (Colorado High-resolution Echelle Stellar Spectrograph). Тя се финансира от НАСА и ще бъде осъществена на борда на суборбиталната метеорологична ракета Black Brant IX, чийто старт беше рано сутринта на 27 юни тази година.

CHESS ще измерва количеството светлина, процеждаща се през междузвездната среда, изучавайки намиращите се в нея атоми и молекули, които предоставят ценна информация за жизнения цикъл на звездите.

„Междузвездната среда пронизва цялата наша Галактика. Когато масивните звезди се взривяват като свръхнови, те изхвърлят този материал. Така остатъците от мъртви звезди се превръщат в ново поколение звезди и планети“ – изтъква ръководителят на проекта CHESS Кевин Франс от Колорадския университет в Боулдър, САЩ.

Установката CHESS представлява вид спектограф – инструмент, даващ информация за количеството светлина на всяка дължина на вълната, попадаща в неговия обектив. Той ще бъде насочен към Бета от Скорпион – гореща ярка звезда, разположена в едноименното съзвездие, и светлината, идваща от нея и поглъщана от междузвездното вещество, ще помогне да се изясни картината на разпределяне на веществата в пространството между звездата и Земята.

Превод: Диана Фъртунова