Задълбочен поглед към микроорганизмите, които колонизират и унищожават 400-годишна картина

Бактериални спори може би са способни да спрат разлагането, преборвайки се с конкуренцията от други микроорганизми.

Бактерии, открити върху картината: Събраните проби са от предната (a,b и c) и от задната (d,e и f) страна на картината. а) Колонии на Staphylococcus spp., култивирани върху хранителна среда. На b) и c) е показана същата колония след оцветяване по Грам, този път разгледана при увеличение 100X (b) и със сканиращ електронен микроскоп (c). На d) се виждат колонии на Bacillus spp., отгледани върху хранителна основа TSA, а на e) и f) са използвани същите съответни методи на разглеждане след оцветяване, както за колония а); Credit: Caselli et al., 2018.

Според ново проучване, публикувано в списание PLOS ONE от Елизабета Касели и нейни колеги от Италианския Университет във Ферара, това, което е “пир” за човешкото око, може да е буквално пир за бактериите, колонизиращи художествени творби. Учените направили характеристика на бактериалното съобщество, обитаващо картина от 17-ти век и разкрили, че докато някои бактерии унищожават подобни шедьоври, други даже може и да помогнат за запазването им.

Огромният брой органични и неорганични компоненти, съставящи една картина, от платното и маслените бои, до пигментите и лака, предоставят идеална среда за живот на разнообразни бактерии и гъби, което увеличава риска от разпадането ѝ. За да характеризират микроорганизмите върху една такава картина, а именно “Incoronazione della Virgine” на Карло Бонони, завършена през 1620г, авторите на изследването отстранили малко парченце с размер 4 на 2мм от повредения участък на изрисуваната повърхност.

Използвайки микроскопски препарати и посявайки бактериални култури, учените идентифицирали голямо разнообразие от бактерии, живеещи върху картината. Успели да отделят множество колонии на бактерии Staphylococcus и Bacillus, а също и продълговати колонии микроскопични гъби от родовете Aspergillus, Penicillium, Cladosporium и Alternaria. Авторите на изследването отбелязват, че някои от 400-годишните пигменти, особено червеният лак и жълтата и червена глина, явно са хранителна среда за микроорганизмите. Те също така направили изследване и на биокомпомент за почистване на картини и открили, че съдържащия в себе си спорите на 3 вида Bacillus препарат може да попречи на развитието и на бактериалните, и на гъбичните колонии, намерени върху парчето от картината.

Учените заключават, че макар и в една картина да е възможно да се срещат голям брой видове гъби и бактерии, биокомпоментите са потенциален иновативен начин да се запазват произведения на изкуството, застрашени от биохимично разлагане.

Те също така добавят, че “разясняването на въпросите около биологичните разложителни процеси при картините е важно, защото би помогнало за решението на проблема или за превенцията на появата му изобщо. Изследването имаше за цел да отговори точно на такива въпроси за картината от 17-ти век, чрез анализ на микробните съобщества и химичния ѝ състав и проучване на потенциално работещ биологичен метод за борба с феномена.”

Превод: Зорница Атанасова