За пръв път физици предадоха информация по сноп неутрино

vjf.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/vjf.jpgУчени от университетите Рочестър и Северна каролина предадоха думата неутрино през 240 метра скали като за целта използваха частици неутрино. С това си начинание те реализираха една няколкодесетки годишна идея. Примамливото в случая е, че по този начин може да се предаде информация през земното кълбо (не както сега – сигналът да обикаля земята, ретранслиран от сателити и/или наземни станции), но ако това все пак не е кой знае какъв плюс, какво би било ако може да се предаде сигнал на обратната страна на луната или дори към някоя подводница? Последното поне на този етап технически е неосъществимо. Характерното за неутриното свойство, че слабо взаимодейства (в следствие на което може да пътува със светинна скорост през каквото и да е материя) е сериозен проблем, когато трябва да се улови. Което означава, че на този етап предаването на информация е абсолютно нерентабилно (предаването на това съобщение е продължило два часа), но експериментът все пак е успешен.

Експериментът – предава се думата „неутрино“ по сноп от неутренол
За целта:
– В качеството на излъчвател се ползва няколкокилометров ускорител към Fermilab, близо до Чикаго. В него се ускоряват протони към въглеродна мишена, за да се получи необходимият сноп от неутрино.
– В качеството на приемник се ползва детекторът MINERvA – осем тонен детектор за нeутрино състоящ се от много слоеве сцентилационни ленти, оптика и фотоелектронни умножители. В състояние е да улови една от десет милиарда частици неутрино;
– Информацията – думата неутрино се кодира в двоична бройна система, където на единицата означава включен лъч /сноп неутрино/, а нулата – изключен лъч. Та – модулацията представлява поредица от спирания и пускания на лъча от ускорителя. За да се гарантира надеждно предаване са необходими две неща – лъч с необходимата плътност на неутрино и достатъчно време – най-малкото време което е необходимо със сигурност ще се детектира включеният лъч, тоест – през което със сигурност ще се улови неутрино от излъчвателя.

Или ако приемем, че:
1 Се предава осембуквената дума „neutrino“
2 Се кодира по стандарта ASCII – 7 бита на буква (така ли беше?)

Излиза че сме предали 56 бита за 7 200 сек или имаме скорост от 0,078 (0,077 в период) бита в секунда.

А сега го сравнете със скоростта на интернета ви….