Юлски календар на най-големите научни открития и иновации

Безплатна доставка за Канчета с Научни картинки:

Никола Тесла по време на експерименти в лабораторията в Колорадо Спрингс.

(Статията е от новия брой 155 на списание Българска Наука)

За повечето хора юли е месец, в който се ориентират към временно приключване на обичайната си дейност и в който започват да мислят за почивка, пътувания и море. Но не и учените, изобретателите и иновативните предприемачи.

Седмият месец от календара е изпълнен с регистрирани исторически значими изобретения, патенти, търговски марки и авторски права, както и редица известни рождени дни и събития.

Разберете какви исторически събития са се случили „на този ден“ през месец юли, кой известен изобретател има същия юлски рожден ден като вас или кое изобретение е било създадено на този ден през месеца.

Нововъведения:

1 юли 1952 г. – Търговската марка за Silly Putty е официално регистрирана, макар и първоначално подадена на 31 март 1950 г. Търговската марка защитава думи, имена, символи, звуци или цветове, които отличават стоките и услугите, такива са например ревът на лъва на филмовата компания Метро-Голдуин-Майер или формата на бутилката на Coca-Cola.

2 юли 1907 г. – Емил Хефели получава патент за машина, която увива електрически проводници в изолационни тръби. Този метод все още се използва за голям брой електронни устройства днес.

4 юли 1933 г. – Уилям Кулидж получава патент за рентгеновата тръба, която е първата практична рентгенова тръба, известна и като “тръба на Кулидж”.

6 юли 1904 г. – Патент № 764,166 е предоставен на Алберт Гонзалес за железопътна стрелка за свързване или разклоняване между различните коловози, която все още се използва и днес в жп транспорта.

10 юли 1847 г. – Ротационната печатна преса е патентована от Ричард Хоу.

11 юли 1990 г. – Бил Аткинсън, изобретателят на софтуера HyperCard, напуска Apple Computers заедно с Анди Херцфелд, съизобретател на Apple Macintosh, и създава нова компания, наречена General Magic.

16 юли 1878 г. – Тадеус Хаят получава патент за изобретяването на стоманобетона.

18 юли 1950 г. – Патентът за производство на антибиотикът терамицин, е издаден на неговите изобретатели Собин, Финли и Кейн.

21 юли 1875 г. – Романът на Марк Твен „Приключенията на Том Сойер“ е регистриран за авторско право.

22 юли 1873 г. – Луи Пастьор получава патент за производство на бира и обработка на дрожди, което по-късно ще повлияе на откриването му на процеса, известен като пастьоризация.

„Луи Пастьор работи в своята лаборатория“, картина от 1885 г. на финландския художник Алберт Еделфелт.

24 юли 1956 г. – Патент за перорална форма на антибиотика пеницилин е издаден на Ернст Брандъл и Ханс Маргрейтер.

25 юли 1876 г. – Емили Теси получава патент за апарат за изваждане на потънали плавателни съдове.

27 юли 1921 г. – Канадските учени Фредерик Бантинг и Чарлз Бест за първи път изолират инсулина и в рамките на една година по-късно първите хора, страдащи от диабет, вече получават инсулиново лечение.

30 юли 1933 г. – Настолната игра Монополи е регистрирана с авторски права и авторът ѝ Карлес Дароу, става първият дизайнер на игри милионер, след като продава патента си на Parker Brothers.

**********************

Рожденни дни:

1 юли 1872 – Луи Блерио, френски летец, изобретател и инженер; първият човек, прелетял със самолет през Ламанша и първият, който изобретява работещ моноплан.

2 юли 1888 г. – Селман Ваксман, американски биохимик и микробиолог, който изследва органичните вещества и тяхното разлагане, което води до откриването му на стрептомицин и други антибиотици, за което получава Нобелова награда през 1951 г.

3 юли 1883 г. – Алфред Коржибски, полски учен, който формулира теорията на семантиката.

5 юли 1867 г. – Андрю Еликот Дъглас, изобретател на метода на дендрохронологията, който се използва за датиране по пръстените на дървета.

8 юли 1838 г. – граф Фердинанд фон Цепелин, изобретател на дирижабъла с твърда носеща конструкция от алуминиеви ребра.

Граф Фердинанд фон Цепелин.

9 юли 1856 г. – Никола Тесла, американски изобретател от сръбски произход, физик и електромашинен инженер, известен най-вече с постиженията си в областта на променливия ток и електроснабдяването, преобразявайки напълно света на електротехниката, дори и до днес.

10 юли 1902 г. – Кърт Алдер, немски химик, който формулира реакцията на Дилс-Алдер и печели Нобелова награда през 1950 г.

12 юли 1854 – Джордж Ийстман, американски изобретател, който изобретява фотоапарата Kodak и навития фотографски филм.

13 юли 1944 г. – Ерно Рубик, унгарски изобретател, изобретил куба на Рубик.

14 юли 1921 г. – Джефри Уилкинсън, английски химик, който е пионер в неорганичната химия, изобретява катализатора на Уилкинсън, открива структурата на фероцена и печели Нобелова награда през 1973 г.

16 юли 1888 г. – Фриц Цернике, изобретява фазово-контрастния микроскоп, който позволява изследване на безцветни и прозрачни биологични материали; Нобелов лауреат през 1953 г.

18 юли 1853 г. – Хендрик Лоренц, холандски физик, който открива и обяснява ефекта на Зееман и извежда уравненията на трансформацията, използвани от Алберт Айнщайн за описание на пространството и времето. Печели Нобелова награда през 1902 г.

19 юли 1814 г. – Самюел Колт, американски оръжейник, изобретил револвера Колт.

20 юли 1897 г. – Тадеуш Райхщайн, швейцарски химик, изобретил метод за изкуствен синтез на витамин С.

21 юли 1923 г. – Рудолф Маркъс, канадски химик, който формулира теорията на Маркъс за реакциите на пренос на електрон в химичните системи. Печели Нобелова награда през 1992 г.

22 юли 1822 г. – Грегор Мендел, монах-августинец, който се счита за „баща на генетиката“, тъй като първи открива законите на наследствеността чрез експерименти с грахови зърна в градината си.

26 юли 1875 г. – Карл Юнг, швейцарски психолог, който изобретява аналитичната психология, известна и като юнгианска психология, която оказва голямо влияние върху по-късните трудове на много психолози по света.

27 юли 1938 г. – Гари Гигакс, американски дизайнер на игри, съавтор на ролевата игра „Dungeons & Dragons“.

29 юли 1891 г. – Бернхард Зондек, немски гинеколог, който изобретява първия надежден тест за бременност през 1928 г.

30 юли 1863 г. – Хенри Форд, американски автомобилен производител, конструирал модела Ford T.

Портрет на Хенри Форд, ок. 1910 г.

Източници: thoughtco.com, wikipedia.org, canva.com

Ако статията ти е харесала, в новият Брой 155 на списанието, можеш да прочетеш много други като нея.

Подаряваме ти първите 40 страници от брой 155 тук>>