Япония ще изстреля космическа обсерватория в петък

Автор
Светослав Александров
astro-H-satellite.jpg

Ако сте фен на черните дупки, маниак на тема галактични клъстери и въобще си падате по рентгенова астрономия, предстои една чудесна мисия за вас! Този петък, 12-ти февруари, от космодрума Танегашима ще излети нов научно-изследователски спътник, който ще наблюдава небето в рентгеновия диапазон.

Спътникът носи името ASTRO-H и представлява цяла космическа обсерватория! Тя ще може да наблюдава рентгенови източници във Вселената, които са 10 пъти по-слаби от тези, наблюдавани от предишната обсерватория „Сузаки“, която работеше в периода между 2005 и 2015 година. На борда на ASTRO-H има цели четири телескопа, както и набор от модерни научни инструменти, каквито никога не са летяли в космоса.

ASTRO-H ще бъде въведен в околоземна орбита с помощта на ракетата HII-A. Орбитата ще бъде кръгова, с височина 575 километра и телескопът ще прави една обиколка около Земята веднъж на 96 минути. Цялата обсерватория тежи 2.7 тона.

Сред основните научни въпроси, на които обсерваторията ще търси отговорите, са : Как се образуват свръхмасивните черни дупки? Как те взаимодействат с околната среда? Кога в хода на еволюцията на нашата Вселена са създадени тежките елементи и какво количество тежки елементи е създадено първоначално? Какво се случва при екстремни условия, когато плътността е висока и има силни магнитни полета, каквито са условията на неутронните звезди? Наистина ли има изкривяване на времепространството в близост до черните дупки? Как възникват космичните лъчения?

За повече информация: JAXANASA