Япония (Japan)



http://image.nauka.bg/geo/durjavi/japan/japan.gif

Японската следвоенна експанзия – осигурява голям успех за автомобилната и електронна индустрия – в криза през 1990.

Азиатската финансова криза от 1997 и етапа на рецесия, оказал влияние основно върху банкирането, реформите в  публичното и частния сектор.

Япония остава традиционно общество със силна социална и работна йерархия – японците имат лоялност в работа си към всеки работодател, при който са работили през живота си.

Но тези и други традиции са поставени под заплаха от младото поколение, което е насочено към западната култура и западните идеи.
Отношенията на Япония с нейните страни съседки са стабилни в следствие на целенасочените действия на Япония преди и след Втората световна война.
Япония е имала трудни моменти, чиито преодоляване е коствало много усилия на гражданите й по време на военната окупация.   
Японският съд повдигна обвинение за нарушение на правата на корейските жени, за които се искат компенсации във връзка с това, че са били използвани като секс робини.
Южна Корея и Китай протестират, че учебниците по история в японските училища тълкуват, че е извършено от тях зверско клане на японската армия. Япония твърди, че Китай има антияпонско представяне на историята
След Втората световна война законодателите измислят пацифистка конституция.
Но присъствието на японските войски в Ирак, следващо американската инвазия през 2003 раздели публичното мнение и предявяване на претенции, че тези действия като антиконституционни.  


РЕКЛАМА:

***

Двайсет процента от световните земетресения са в Япония, която се намира на границите на три тектонски плочи. Правителството си поставя цели за намаляване на броя на смъртните случаи и икономическите щети в бъдеще.   

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/japan/fuji_ap.jpg
Политика: Либералната демократична партия (ЛДП) е с най-силни политически позиции в държавата в следвоенният период
Икономика: Япония притежава втората силна икономика в света; като собствеността е многонационална.
Международни отношения: В миналото са изострени отношенията между Япония и Китай и Южна Корея; японската армия изпълнява мисия в Ирак и играе важна роля по запазване на мира там.

 
Факти
Пълно име: Япония
Население: 127.9 милиона (UN, 2008)
Cтолица: Токио
Площ: 377,864 кв. км (145,894 кв. мили)
Основен език: Японски
Основни религии: Шиндоизъм, Будизъм
Продължителност на живота: 79 години (мъже), 86 години (жени) (UN)
Парична единица: йена
Основни стоки за износ: превозни средства, компютърни компоненти, химикали, научноизследователски инструменти и часовници
Годишен доход на глава от населението: US $37,670 (Световна банка, 2007)
Интернет домейн: .jp
Международен телефонен код: 81
 
Управление

Държавно управление: Император Акихито
Акихито успешно наследи баща си , Хирохито през 1989. На база Конституцията от 1947, японските императори заемат  чисто представителна роля.

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/japan/taroaso203.jpg
Асо като министър на външните работи


Министър председател: Таро Асо
Таро Асо наследи Ясуо Фукуда като лидер на Либералната Демократическа Партия и министър председател през септември 2008, той е третият след оставката на Юничиро Койзуми през 2006.
Министър Асо произхожда от влиятелна политическа и бизнес фамилия и има семейни връзки и с други влиятелни членове на обществото – включително императорското семейство.
Той оглавявал собствената семейна фирма Aso Mining Company през 1979 за шест години преди да бъде изрбан на изборите.
Той е бил министър на външните работи през периода 2005-2007 и секретар на Либералната Демократическа Партия  през 2008.
Той е бил във всичките четири управленски съвети на Либералната Демократическа Партия  от 2001.
Неговата основна задача ще бъде възстановяване на Либералната Демократическа Партия от упадъка в политиката в бъдеще и изправяне срещу контрола на опозицията върху висшите етажи на властта и парламента и заедно с това и да отдели време и за  предстоящите избори.
Министър Асо твърди, че е по-харазматична личност от двамата си предшественици.
Той е представял Япония в Олимпийските игри през 1976 в спорта стрелба  и е известен като почитател на популярните „манга“ комици.
Той е предизвикал объркване в армиите на Тайванд, двете Кореи и Китай.
В своята външна политика той прилага твърди мерки, подражавайки на политиката на Северна Корея и Китай.
Нетипично за водещ японски политик, той прекарва много повече време в чужбина като млад – учил е в Стандфорд и лондонското училище по икономика и е работил в Сиера Леоне. Министър Асо е също първият римски католик, който заема поста на премиер в будистка и шинитска Япония.  
 
Медия
Японското радиопредаване се е развило с възникването на публичните и комерсиални вестници на фона на конкуренцията с тях за интереса на публиката.
Има пет национални телевизионни компании, включително публичното радио NHK, което стартира по националната радио мрежа. Основната част от финансирането на NHK е от таксите от лицензия, плащани от потребителите.
Японското радио бързо се разширява. Милиони от зрителите гледат платени сателитни и кабелни телевизии, включително тези предлагани от NHK.

Държавата е водеща в предлагането на high-definition телевизия (HDTV) и телевизионният канал NHK се е посветил на много такива предавания. Цифровото телевизионно предаване отмира.
Новини, сериали, вариететни шоу програми и спорт – особено бейзбола – всички те привличат огромна публика. Чуждестранните телевизионни програми не се са предпочитани в сравнение с основните японски телевизионни мрежи, но западното влияние често се забелязва в местните програми.
Япония е била години напред от Америка и Европа в първите пионерски риалити телевизии, в които обикновените хора са поставяни в изключителни ситуации.
Читателите на вестниците са многобройни, като 80% от японските читатели четат вестник всеки ден.Националните всекидневници продават милиони тиражи, наблягайки на следобедните и вечерните редакции.
Приходите от тиражи и реклами намаляват под натиска на конкуренцията на интернет и други медии.
 
Пресата
Asahi Shimbun – всекидневник, преведен е на английски език
Yomiuri Shimbun – всекидневник, преведен е на английски език
Mainichi Daily News – преведен е на английски език
Sankei Shimbun – всекидневник
Nikkei Net – преведен е на английски език
The Japan Times – преведен е на английски език
 

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/japan/jap_readers203_ap.jpg
80% от японците четат вестници всеки ден

Телевизия
NHK – публична, работи с телевизионните канали General TV, Educational TV. NHK също предлага сателитните канали BS-1 и BS-2 и телевизионната мрежа high-definition  (HDTV) Digital Hi-Vision. NHK World осъществява предаванията на японската нация по света.
TV Asahi – национална комерсиална мрежа
Fuji TV – национална комерсиална мрежа
Nippon TV (NTV) – национална комерсиална мрежа
Tokyo Broadcasting System (TBS) – национална комерсиална мрежа
 

Радио
NHK – публично, представя новини по радио Radio 1, културна/образователна мрежа Radio 2, класическа музика по радио FM Radio, предавания по радио Radio Japan
Inter FM – комерсиална музикална станция в Токио
J-Wave – комерсиална музикална станция в Токио
Tokyo FM – комерсиална мрежа в Токио
TBS Radio – комерсиална мрежа в Токио
 

Новинарски агенции
Kyodo – преведена е на английски език


Европейска нощ на учените 2022 г.: