WiggleZ улови Тъмната енергия

Най-голямата загадка на астрономията е на път да бъде разкрита чрез два независими един от друг метода. Международен екип учени установи, че т.нар. „тъмна енергия”, обхващаща около 74% от Вселената, действително съществува.

Международен проект, или изследване, наречено „wiggleZ” или „The WiggleZ dark energy survey” (http://wigglez.swin.edu.au/site/) e извършено от  екип от учени (http://wigglez.swin.edu.au/site/team.html) от Австралия, Великобритания, САЩ и др. страни, ръководен от Крис Блейк, Уорик Коуч и Карл Глейзърбрук от Суинбърнския технологичен университет от Мелбърн (http://www.swinburne.edu.au/) и Майкъл Дринкуотър от Университета на Куинсланд (http://www.uq.edu.au/).

Изследването е извършено в периода от август 2006 до януари 2011 г. и обхваща 276 нощни наблюдения с англо-австралийския телескоп в планината Слайдинг спрингс, Австралия (http://www.daviddarling.info/encyclopedia/A/AAT.html) и телескопът на НАСА ГАЛЕКС (Galaxy Evolution Explorer – http://www.galex.caltech.edu/) на т.нар. „червеното отместване” на галактиките, чрез два независими метода. Единият метод се опира на измерване на принципа на разпределение на галактиките в пространството, т.нар. „барионни акустични колебания”, а вторият се състои в измерване на скоростите, с които се формират галактическите купове. И двамата метода, независимо един от друг, потвърждават съществуването на тъмната енергия и на ускоряването на разширението на Вселената.

През 1998 г. е формулиран на теоретично ниво принципът на тъмната енергия, но тя остава невидима и неуловима. Фактът на съществуването й е потвърден чрез изследването на WiggleZ само косвено, чрез изследване на въздействието й върху установените части от Космоса, но с висока степен на достоверност и вероятност.

Познатата на всички материя, състояща се от протони, неутрони и електрони, или т.нар. „барионна материя” е само 5% от цялата Вселена. Останалата част е „тъмна материя” и тъмна енергия, която до 2008 г. се е оценявала на около 72% от Вселената.

Установяването на тъмната енергия помага да се обясни основният астрономически въпрос – защо Вселената се разширява с нарастваща скорост, както почти предсказва Айнщайн и за пръв път установява Едуин Хъбъл през 1932 г.

За да се обясни това, се налага или да се преразгледа теорията на привличането на Айнщайн, или да се признае, че в Космоса съществува допълнителен вид енергия. Така че Алберт Айнщайн за пореден път се оказа прав.

„Тъмната енергия действа по следния начин – ако се хвърли топка във въздуха, тя лети все по-далеч и все по-бързо”,обяснява д-р Крис Блейк. „Изследването показва, че тъмната енергия е постоянна космологична величина.”

Откритието е крайъгълен камък за пътя на астрономията и вероятно едно от най-важните за 21 век.

Екипът WiggleZ