Възможно е човешкият живот да се е зародил от глината

Cracked clay 03.jpg

Как е започнал животът на нашата планета?

Една огромна стъпка към разрешаването на тази мистерия е била направена през 80-те години от Томас Чек и Сидни Алтман, които получават Нобелова награда за химия, след като откриват, че РНК може да катализира определени химични реакции в клетките – работа, която дотогава се е приписвала само на протеините.
Допреди тяхното откритие се е смятало, че РНК има само една функция – да съхранява генетичната информация, която клетките използват, за да произвеждат протеини.
Откритието на двойната роля на РНК обаче навежда някои учени на мисълта, че РНК вероятно е съществувала много преди да се появят ДНК или протеините, тъй като тя би могла да катализира собственото си възпроизвеждане.
Две от най-важните съставки за произхода на живота – генетичния материал и клетъчните мембрани – може да са се съединили във вид на буца глина, според един експеримент.
Джак Шостак от Харвард и колегите му се опитват да пресъздадат хипотетичен модел на този процес в лаборатория. С помощта на прости структури, подобни на клетките, те се опитват да очертаят правдоподобен път, по който примитивните клетки са се появили от простите химични вещества. Шостак се надява да получи и отговор на някои фундаментални въпроси за най-ранните етапи на еволюцията.
Учените започнали експериментите с глинена смес, широко разпространена на Земята, наречена монтморилонит, за която се знае, че катализира химичните реакции, необходими за създаването на РНК.
Шостак и колегите му показали, че присъствието на глинената смес катализира естествените реакции, които водят до образуването на мастни торбички, наречени весикули, които според учените би трябвало да приличат на първите живи клетки. След това глината подпомага образуването на РНК, която с помощта на глината попада във вътрешността на весикулите. Това е начин важната генетична информация в РНК да се придвижи във вътрешността на примитивната клетка. Освен това глината ускорила процеса, в който мастните киселини образуват весикули, които могат да действат като клетъчни мембрани.
Подобен процес може да е довел до създаването на първата протоклетка, смятат учените.
Моделът за произхода на живота на базата на глина е създаден от А. Греъм Кернс-Смит от Университета в Глазгоу през 1985 г. и изследван като правдоподобено от няколко други учени, сред които Ричард Докинс.
„Глинената теория” постулира, че сложните органични молекули възникват постепенно на базата на предварително съществуващи неорганични репликации на силикатни кристали в разтвор.
Кернс-Смит е твърд критик на някои други модели на химичната еволюция. Въпреки това, той признава, че подобно на много от моделите за произхода на живота, неговият собствен модел също не е лишен от недостатъци.

През 2007 г. се стига до заключението, че кристалите (на използвания при опитите калиев хидроген фталат) не са достатъчно подходящи за съхраняване и трансфер на информация от едно поколение към следващото.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis/  (Clay theory)