Вярно ли е, че няма две еднакви снежинки?

Въпреки че някои учени виждат грешка в това старо схващане, повечето изследователи са на мнение, че действително няма две еднакви снежинки, поне когато се вгледаме в по-малките кристали.

Ето как работи снежинката: тя започва като обикновена шестоъгълна призма, но когато всяка една снежинка пада, тя се сблъсква с уникална гама от условия, влияещи за промяната на формата ѝ.

via GIPHY

През 70-те години на миналия век изследователи от Научния университет в Токио откриха, че влажността, температурата и въздушното налягане определят формата на снежинката.

„Въпреки че няма два еднакви кристала, шестте рамена на един единствен кристал пътуват заедно, така че всички те растат в синхрон, придавайки на всеки падащ кристал уникална и сложна структура с разпознаваема симетрия“, казва Кенет Либрехт, физик в Калифорнийския технологичен институт. От години той изучава физиката на снежинките, разглеждайки различните модели на растеж на кристалите и образуване на снежинки.

Снежинките обикновено приемат една от седем основни форми. Например, звездните или звездообразни снежинки обикновено пускат шест основни клона, поддържащи рамена, които често развиват тънки ледени листове в краищата. По-студените условия създават кристали с повече фасети. Най-симетричните снежинки се появяват по време на леки снеговалежи, когато има студено време и слаб вятър. Ако въздухът е по-топъл, кристалите са склонни да се слепват, за да образуват по-малко симетрични снежинки или могат да придобият дори игловидна форма. При по-висока влажност снежинките могат да се разклонят повече, което ги прави дендритни или с растителнообразни форми.

Падайки от хиляди метри височина, тези сложни ледени кристали обикновено започват като парченце прах, падащо през облаците. Събирайки водни молекули по пътя си те разцъфтяват в кристални форми в безкрайно различни модели поради постоянно променящите се условия на атмосферата.

Изследванията на Либрехт, чрез специфични снимки при различни светлини, му дават възможност да опише нестабилността на растежа на снежинките, която други изследователи преди са пропускали. Посредством прилагане на високо напрежение към растящ снежен кристал в лабораторията, Либрехт е в състояние да анализира уникалните механизми на растеж, особено в много малки мащаби.

„Тези нестабилности са нови и важни за разбирането ни за това как растат кристалите, но са трудни за обяснение“, казва той.

„Опитвам се да разбера динамиката на това как кристалите растат, чак до молекулярно ниво“, каза Либрехт. „Това е много сложен проблем и аз гледам на леда като на особено интересен казус.“

Така че снежинките в крайна сметка не са нищо повече от лед, но формите, които всяка една от тях може да приеме, са шеметно сложни. Единичният кристал лед е известен като снежен кристал. И един или повече снежни кристали, залепени заедно, образуват снежинка, но оттам нататък съществуват безкрайни възможности за това как те ще се слепват.

Можете да поръчате изящни снежинки за себе си или за подарък на ваш близък от нашия онлайн магазин.

Източник: livescience.com