Вижте първите цветни снимки, направени от електронен микроскоп

cc_image1_16x9

Представете си да прекарате целия си живот, виждайки света в черно и бяло, а после да видите ваза с рози в различни цветове за пръв път.

Нещо подобно се е случило с учените, които са направили първите многоцветни снимки на клетки, използвайки електрон микроскоп. Този микроскоп може да увеличи обекта до 10 милиона пъти, позволявайки на изследователите да надникнат във вътрешните части на клетка или око на муха, например, но досега те са можели да виждат само в черно и бяло. Новата техника, отнела 15 години, за да бъде разработена, използва три различни типа редки земни метали, наречени лантаниди (намират се в онази допълнителна част под периодичната таблица), които се поставят в слоеве един по един над клетките на предметното стъкло. Микроскопът усеща кога всеки метал губи електрони и записва тази уникална загуба като изкуствен цвят. Засега изследователите могат да произвеждат само 3 цвята – червено, зелено и жълто.

Все пак, цветовете създават резки контрасти, които черно-белите изображения просто не могат да осигурят. Екипът може да види протеини, преминаващи през клетъчната мембрана в толкова големи детайли, колкото учените някога не са могли да наблюдават, например.

С малко повече настройки и добавяне на метални йони, учените се надяват да добавят три или четири нови цвята към палитрата и да подобрят резолюцията на картината.

Превод: Димитър Радев