Вирус, открит в езеро, може да ни помогне да се справим с мултирезистентните бактерии

Бактериофаг

Вирус, открит в езеро в Кънектикът, може да ни помогне да се справим със смъртоносните бактерии, резистентни към няколко антибиотика едновременно (т. нар. superbugs или мултирезистентни бактерии), които инфектират рани и тежки изгаряния.

Вирусът, който е вид бактериофаг (тези вируси нападат бактериите), е бил открит от учени от Университета Йейл в Dodge Pond в East Lyme, според статия в списание Scientific Reports.

Учените са открили, че вирусът, наречен OMKO1, напада вид мултирезистентна бактерия, която може да доведе до смъртта на хора с компрометирана имунна система.

Антибиотиците и бактериите водят въоръжена битка. Докато лекарствата избиват бактериите, възникват нови щамове, които оцеляват.

Но се смята, че бактериите вероятно не биха могли да станат резистентни към фагите, които биха ги отслабвали до такава степен, че антибиотиците да бъдат ефективни.

Професор Пол Търнър, председател на Катедрата по екология и еволюционна биология към Йейл, казва: „Търсехме естествени продукти, които биха били полезни в борбата с важни патогени. Важно качество на този вирус е, че се свързва с част от микроорганизма, която го прави патогенен, като по този начин бактерията става по-чувствителна към провалящите се в момента антибиотици.”

Бактерията, атакувана от фага – Pseudomonas aeruginosa, произвежда собствени антибиотици, за да се бори с антибиотичните лекарства, създадени да я убият.

Но фагът от езерото Dodge Pond се прикрепва към клетъчната мембрана там, откъдето бактерията изхвърля антибиотика си. Това води до промени в мембраната, които правят изхвърлящия механизъм по-неефективен, според изследователите.

Вирусът би ни помогнал да запазим ограничения си арсенал от антибиотици за борба със смъртоносните бактерии, казва професор Търнър.

Инфекциите с P. aeruginosa засягат пациенти с тежки изгаряния, хирургически рани, муковисцидоза и други състояния, които компрометират имунната система.

Професор Търнър добавя, че други фаги изглежда дават надежда за създаване на нови начини за борба с бактериалните патогени, които засягат животните и земеделските посеви и замърсяват тръби и оборудване, използвани в хранителната индустрия.

Източник: www.independent.co.uk