Видео: Въздушните мехурчета са вредни за пресъхналите растения

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Растенията се нуждаят от въглероден диоксид, за да процъфтяват, но по време на суша газовете може да проникнат в жилките, които доставят вода, като прекъсват потока на течността и убиват растението. Именно това е главната причина за смъртта на „жадните” растения. Но досега никой не е успявал да види как се формират смъртоносните въздушни джобове. За да наблюдават процеса в листата, изследователите са се възползвали от природната им прозрачност, използвайки светлинен микроскоп, за да отчетат произхода и разпространението на мехурчетата при няколко растителни вида, включително папратта от род Адиантум (първото листо от видеото) и дъб (последното листо).

Екипът съобщава в Proceedings of the National Academy of Sciences, че блокадите първо се появяват в най-големите жилки. Циркулацията на водата се забавя, като вече съществуващите мехурчета се разпространяват и започват да се формират нови. В крайна сметка листото загива. Но не всички листа са обречени – някои са развили жилки, като „преки пътища”, които свързват големите жили и осигуряват допълнителни изходи за водата. Докато при простите папрати, само няколко въздушни джоба са достатъчни, за да прекъснат тока на водата, растенията с по-сложни мрежи от пресичащи се „водопроводи”, като дъба и евкалипта, повяхват по-бавно.

(Video credit: Science/AAAS)

Източник: http://www.sciencemag.org

Биология

Учени превръщат мъртви паяци в роботи

Като част от проучванията в нова научна област, която се нарича „некроботика“, изследователите са правили експерименти с тела на мъртви паяци, които дори са

Нови проучвания показват, че квантови сигнали могат да пропътуват междузвездни пространства

Хипотетична интелигентна извънземна цивилизация би могла да излъчи квантови съобщения, които да достигнат до Земята.    Светлинни частици фотони могат да се предават през големи пространства, дори междузвездни, без да

Доц. д-р Мария Лазарова: Науката удовлетворява човешката ненаситност за нови постижения

Бихте ли се представили на нашите читатели?  Доц. д-р Мария Лазарова, направление „Синапсна сигнализация и комуникации“, Институт по невробиология към Българската академия на науките (БАН). Родена съм и съм

Как звукът редуцира болката у мишките

Новоидентифицирани мозъчни пътеки могат да доведат до по-ефективно овладяване на болката.   Екип учени от цял свят идентифицира невронните механизми, чрез които звукът притъпява болката при мишките. Откритията, които могат

Номер или лакомство – как изкуствените подсладители влияят на мозъка и тялото

Изкуствените подсладители трябва да се консумират умерено, защото „подвеждат“ мозъка и тялото, че са ,,лакомства’’, което може да има отрицателни последици за здравето.    ВЪВЕДЕНИЕ Защо сладките неща са толкова

Литературата за учене и преживяне – д-р Богдана Паскалева

Гл. ас. д-р Богдана Паскалева завършва Българска филология и магистратура „Литературознание“ в Софийския университет. През 2015 г. защитава докторска дисертация по теория на литературата с тема, свързана с проблематиката

Реактивното гориво вече може да се извлича от въздуха. Как да постигнем това?

Слънчевият керосин може един ден да осигури на авиацията въглеродно неутрално гориво. Реактивното гориво вече  може да се извлича от въздуха.  Или поне такъв е случаят в Móstoles, Испания,