Видео разкрива как жабешки ембриони успяват да избягат от смъртта

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Ембрионите на червенооката дървесна жаба са известни с това, че могат да се излюпят за миг, ако ги нападне змия – дори да не са напълно развити. Те принадлежат на вида Agalychnis callidryas – жаба, която обитава дъждовните гори на Централна Америка и е добре позната с изпъкналите си очи и дебели, оранжеви пръсти. Сега биолозите са разбрали тайната на това бързо измъкване (вижте видеото под текста).

Изследователи от Панама събрали клонки с яйца, които скоро са положени върху листата и използвали високоскоростна камера, за да наблюдават излюпването на забавен кадър. Те разклатили яйцата, както би направила една атакуваща змия. Вътре във всяко яйце ембрионът започвал да се мята, сякаш се опитва със сила да пробие обвивката. Но учените забелязали, че ембрионите непрекъснато отваряли и затваряли уста, а от областта на муцунката започнала да изтича някаква течност, въпреки че устата не влизала в контакт с мембраната на обвивката, докато не се появи течността.

Подозирайки, че бягството се дължи на действието на ензими, които ембрионите секретират от главата си и разграждат мембраната на яйцето, екипът прегледал главите на ембрионите, чрез електронен микроскоп и открили скупчвания от жлези по муцунките им, които били пълни с течност преди излюпването и празни – след това. Така, ембрионите използват както физическа сила, така и химическа, за да се изплъзнат на змията. Проучването е публикувано вчера вJournal of Experimental Biology. До 80% от бъдещите жаби могат да избягат невредими. Като изучават как ембрионите координират секрецията на ензимите и движенията на тялото си, изследователите се надяват да разберат как жабите – и други животни – могат да отговарят толкова бързо на заплаха.

Източник: www.sciencemag.org