Видео: Луните на Сатурн правят истински синусоиди

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Луните и магнитосферата на Юпитер. Credit: John Spencer

Цялото ни схващане за Вселената се базира на множество математически модели и симулации, които учените създават, за да обяснят странните последователни модели, които се появяват в природата.

От мистериозни серии, изникващи в прости числа и езици, до странни окръжности, последвани от необятни природни явления, които заобикалят нашата планета, както и по-далечни от нея, математиката е неизбежна. Или поне така изглежда. Дали просто се заблуждаваме, като мислим, че Вселената може да пасне толкова точно в нашите подредени модели от цифри?

Както обяснява последният епизод на MinutePhysics, е налудничаво колко често истински математически алгоритми изникват в природата –  и колко различни модели могат да бъдат използвани, за да обяснят различни системи.

Вземете луните на Юпитер за пример. През 1610 година Галилей пръв открил, че когато се направи диаграма на движенията на луните на Юпитер, докато те се движат в орбитите си около най-голямата планета в Слънчевата система, те се движат точно като гигантски топки, прикрепени към размотани жици.

Да, преди повече от 4 века, Галилей открил, че ако правиш диаграми на движенията на луните на Юпитер във времето, получаваш истински синусоиди, както показва Twitter акаунта, който разкри това още през 2013 година:

Скицирайте движението на обект, който подскача нагоре-надолу на пружина, и ще получите същия резултат.

Това не е просто щастлива случайност – този модел може да се съчетае заедно с друг модел, който използва гравитацията, за да обясни невидимите кръгове на орбитите на планетите и луните, и двете ще дадат същите предвиждания.

Ако искаш да предвидиш квантов феномен, всъщност разполагаш с три различни модела, които ще дадат същите предвиждания, използвайки напълно различен набор от правила: Бом, Шрьодингер и Фейнман.

Но ако всички тези модели дадат един и същи резултат, вероятно това означава, че нито един от тях не е правилният начин, по който да се правят най-добрите предвиждания за природни феномени, казва Хенри в MinutePhysics.

Как работи това? Ние хората обичаме да подреждаме нещата в категории, обичаме да откриваме модели и порядък, и от атомите до неутронните звезди – природата изглежда се подчинява.

Но това е опасно мислене, защото така може да замъглява действителността и случващото се, тъй като сме прекалено заети в откриването на модели за нещата.

„Трябва да бъдем внимателни каква тежест придаваме на моделите в главите си, на черните си дъски или в компютрите си“, казва Хенри.

„Начинът, по който описваме света, влияе на начина, по който мислим за света. Дори, когато има други, също толкова верни начини за обяснение на света, които рисуват съвсем различни картини от тези в главите ни.“

Гледайте горното видео, за да разберете защо, а след това гледайте долното, за да разберете как всичко това води до теории на конспирацията:

Източник: Science Alert

Физика

Откъде електроните получават енергия, за да се въртят около атомното ядро?

Някога се смятало, че електроните обикалят около ядрото така, както планетите обикалят слънцето. Тази представа била променена от съвременната квантова механика.   Най-добрият начин да

Психеделиците могат да са бъдещето в лечението на депресия

Псилоцибинът, ключова съставка в „магическите гъби“, може да помогне за контролиране на симптомите на депресия, твърдят експерти.    Половината от тези, които използват лекарства, отпускани

Пластмасовият боклук в морето – спасителен сал за патогени

Проучванията показват, че човешки патогени се прикрепват към микропластмасите в морската вода. Дали пластмасите носят популации от патогени, достатъчно плътни, за да бъдат действително опасни, и дали ги пренасят

„Бластоиди“, разработени от стволови клетки, предлагат нов метод за изследване на плодовитостта

Новосъздадените „бластоиди“ могат да дадат на учените по-бърз и по-прост начин за изследване на ембрионалното развитие, в сравнение с оплодените човешки яйцеклетки. Изработени от човешки стволови клетки, тези бластоиди

Подобни модели на мозъчно активиране и езикова селективност, са открити при хора, говорещи 45 различни езика

В продължение на няколко десетилетия невролозите са създали добре дефинирана карта на мозъчната „езикова мрежа“ или зоните на мозъка, които са специализирани за обработка на езика.  Намираща се главно

[ПОДКАСТ] Имало ли е фашизъм в България?

Направи абонамент за БГ Наука – https://kupinauka.com/page/abonament Стани автор: https://nauka.bg/publikuvaj-v-sp-blgarska-nauka/ КупиНаука – онлайн магазин за научни тениски и научни колиета: http://kupinauka.com/ РЕКЛАМА: ***   Как да слушате подкаста на