Възможно е не един, а два да са астероидите отговорни за смъртта на динозаврите

Чиксулуб, астероидът унищожил повечето динозаври, е възможно да е имал „малък брат”.

Близо до брега на западна Африка, учени откриват образувание, приличащо на 8,5 километра широк кратер, стотици метри под океанското дъно, което наименуват „Надир”. Екипът твърди, че кратерът е бил образуван приблизително по същото време, когато  друг астероид – Чиксулуб – „Убиецът на динозаврите” се разбива на територията на днешно Мексико. Докладът от проведените изследвания, публикуван на 17 август показва, че ако откритието се потвърди, това може да значи, че динозаврите, (с изключение на крилатите такива), са срещнали смъртта си в следствие на няколко потока астероиди.

Вероника Брей, учен в Аризонския университет в Туксон и водач на изследването, споделя: „Идеята, че Чиксулуб е бил подкрепен – поради липса на по-добра фраза – наистина би наляло масло в огъня”.

Близо 200 кратера, които са ефект от сблъсък са открити на Земята, като по-голямата част от тях са на сушата. Брей казва, че причината за това е, че кратерите на територията на моретата и океаните, често се оказват погребани под седименти. Този факт превръща образуванието „Надир“ в безценна научна находка, независимо от момента на създаването му.
Геологът Уисдън Никълсън от универистетът на Хериот-Ват в Единбург, попаднал на кратера, докато анализирал данни събрани, чрез измерването на сеизмични вълни, излъчени за търсенето на структури близо до брега на Гвинея. Той открил елипсовидна структура с разбит, етажиран слой и откроен централен пик – черти показващи огромен сблъсък. Тази структура била спотаена под океанското дъно и под около 1 километър вода.

Брей, Никълсън и колегите им, пресмятат, че ако астероид е отговорен за това образувание би трябвало да е с ширина повече от 400 метра. Освен това, изследователите предполагат, че сблъсъкът би трябвало да е предизвикал земетресение с магнитуд 7 и да е причина за стотици метри високо цунами.
Според Майкъл Рампино, геолог от Ню Йорк, който не е част от изследването, независимо от фактите, въздействието на „Надир” е възможно да е било много по-малко разрушително от въздействието на приблизително 10 километра широкият астероид „Чиксулуб”. Според него „Надир” не би имал глобални последствия.

Използвайки геологичните слоеве в непосредствена близост до тази структура, на част, от които учените познават възрастта заради предишни проучвания, екипът предполага, че образуванието се е формирало около края на периода Креда – преди около 66 милиона години.
Бива спекулирано, че този астероид е възможно да е бил част от „Чиксулуб”, и двата астероида са били разделени от гравитационните сили при предишно преминаване покрай Земята.

Заключението обаче, притеснява някои експерти. Геологът Фелипе Клейс, който не е част от изследването, казва: „Наистина изглежда като сблъсък, но може да бъде и нещо друго”. Той уточнява, че за да бъде доказано, че образуванието е кратер, ще бъде необходимо търсене на по-сериозни доказателства, като например счупен кварц. Алтернативи обяснения за структурата включват срутена вулканична калдера или разтворена маса сол, наречена солен дайпър.
Клей споделя че, не можем да сме сигурни за възрастта на „Надир”. Сеизмичните данни показват, че се е формирал приблизително в края на на Кредовия период или малко по-късно. „Но това е най-близкото до правилно заключение”.

Рампино казва, че разкопки в кратера с цел намиране на минерали, съдържащи радиоактивни елементи, могат да представят по-прецизна информация за формирането му.

Това не е първият случай, в който учени изследват възможността „Чиксулуб” да е имал „съучастник”. Някои изследвания предполагат, че „Болтиш” – кратер в Украйна, може би се е формирал по времето на „Чиксулуб”, но по-нататъшни изследвания показват, че се е формирал 650 000 години по-късно.
Брей и нейните колеги в момента водят преговори за финансиране необходимо за събиране на проби от кратера, с надежда за провеждане на разкопки.

Превод: Богомил Генов

Източник: https://www.sciencenews.org/article/two-asteroids-dinosaurs-impact-crater-nadir

Моля, не пропускайте това (1 минута четене)

БГ Наука моли за вашата подкрепа. Ние сме организация с нестопанска цел и се борим за каузата да направим науката по-близка до хората, като създаваме статии, видеа, аудио материали и други видове полезно и лесно разбираемо съдържание, безплатно в интернет.

Нямаме реклами в сайта и може да се чете приятно и лесно. Това пространство е ваше.

Не бъдете от тези 99%, които подминават това съобщение. Бъдете от хората, които искат промяна.

Направете услуга на себе си и подкрепете БГ Наука, като се абонирате за 9 лв. на месец за сп. „Българска наука“