В памет на Вера Рубин, която потвърди съществуването на тъмната материя

Вера Рубин работи в обсерватория Лоуел във Флагстаф, Аризона, през 1965 година. Credit: Carnegie Institution

На 25. 12. 2016 светът се раздели с още един велик учен – Вера Рубин, астрофизик новатор, доказал съществуването на тъмната материя.

Рубин е направила много от своите открития в Карнидж. Директорът на организацията я нарича „национално съкровище“.

През 60-те и 70-те години Рубин е работила с астронома Кент Форд, изучавайки поведението на спиралните галактики, когато открили нещо напълно неочаквано – звездите извън галактиката се движели също толкова бързо, колкото и тези в центъра, което не пасвало на Нютоновата теория за гравитацията.

Обяснението било тъмната материя.

Адам Франк, астрофизик, който пише за блога на NPR, описва тъмната материя, като я сравнява с призрак във филм на ужасите. Не можеш да го видиш – пише той, „но знаеш, че е с теб, защото се меси в нещата, които можеш да видиш“.

Адам Продължава: „Прочутата работа на Вера Рубин през 70-те показа, че почти всички спираловидни галактики се въртят прекалено бързо, за да бъдат причина за гравитационното притегляне на тяхната „светла“ материя (това, което виждаме с телескопа). Рубин, както и други, отбелязали, че трябва да има огромна сфера от невидими неща, заобикаляща звездите в техните галактики, които да ги издърпват и да ускоряват орбитите им около центъра на галактиката“.

Съществуването на тъмната материя е било предложено от швейцарския астрофизик Фритз Звики през 30-те, но не е било потвърдено преди Рубин.

Сега се вярва, че повече от 90% от Вселената е съставена от тъмна енергия и тъмна материя, но тъмната материя остава „невидима“ и „мистериозна“, казва Роб Стейн от NPR.

В добавка към новаторската работа на Вера Рубин върху тъмната материя, тя е била силен застъпник на жените в науката.

Била влюбена в астрономията от 10-годишна възраст. Веднъж обяснила на интервюиращ, че не е планирала да навлезе в този изцяло мъжки свят.

„Не познавах нито един астроном, мъж или жена“, казала в интервю, публикувано и в нейната книга Bright Galaxies, Dark Matters. „Не мислех, че всички астрономи са мъже, защото не знаех“.

Но с напредване на кариерата ѝ, липсата на жени в това поле била очевидна. Според краткия биографичен очерк на Рубин от Cosmic Horizons, тя била първият и единствен астроном, завършил женския колеж във Васар през 1948 година.

Рубин не била приета в астрономическата програма в Принстън, защото не приемали жени – политика, която се задържала до 1975 година. Вместо това учила в Корнел и Джорджтаун, където, отбелязва тя, започнала и докторската си програма на 23-годишна възраст, с едно малко дете и друго напът.

Тя била първата жена, на която позволили да наблюдава в обсерваторията Caltech’s Palomar, според Carnegie Institution.

Рубин, която била избрана за член на Национална академия на науките и наградена с Национален медал за наука, продължила да настоява жените да бъдат допускани до научни институции и организации.

„Живея и работя с три основни възгледа“, написала тя:

1. Няма проблем в науката, който да може да бъде решен от мъж и да не може да бъде решен от жена.
  2. В света половината мозъци са у жените.
  3. Ние всички имаме нужда от позволение, за да работим в науката, но поради причини, които са дълбоко вкоренени в историята, позволението е давано по-често на мъже, отколкото на жени.

Рубин се застъпвала също за научната грамотност навсякъде по света. „Имаме нужда от сенатори, които са учили физика и представители, които разбират от екология“, казва тя в началото на своя реч от 1996 година.

И, както подхожда на жена, чието най-известно откритие тъне в мистерия, тя изразявала дълбоко уважение към всичко, което оставало неразгадано във Вселената.

„Никой не е обещавал, че ще живеем в ера, в която са разкрити мистериите на космоса. Краят на Вселената се намира много далече от нашия контрол“, пише тя в предговора на своята книга.

„Ние сме надникнали в новия свят и сме видели, че е по-мистериозен и по-сложен, отколкото сме си представяли. Още много от загадките на Вселената остават скрити. Тяхното откритие очаква авантюристичните учени от бъдещето. На мен така ми харесва“.

Източник: NPR