Учените са открили нов начин да накарат раковите клетки да се самоунищожават

Новооткрит механизъм кара раковите клетки да се самоунищожават и изследователите казват, че може да бъде особено ефективен при агресивните форми на заболяването, като рак на панкреаса.

Веднъж щом процесът е активиран чрез видоизменянето на специфични протеини в раковата тъкан, безмилостното делене, което задвижва заболяването, е заставено да спре, което кара раковите клетки да умрат, вместо да се разпространяват в тялото. За разлика от настоящите лечения на рака, тази техника оставя здравите клетки непокътнати.

Учени от Университета в Тел Авив, Израел, са изследвали ефекта при култивирани ракови клетки и човешки ракови клетки, трансплантирани в мишки, а следващата стъпка е да разберат дали този механизъм може да работи и в човешкото тяло.

„Откриването на изключителен механизъм, който убива ракови клетки без да уврежда здравите клетки и фактът, че този механизъм работи и при бързо пролифериращи човешки ракови клетки е много вълнуващо“, казва главният изследовател Malka Cohen-Armon.

Учените се фокусирали върху протеини, които оказват влияние на структурата и стабилността на делителното вретено – частта от клетката, отговорна за организирането на генетичния материал по време процеса на деленето на клетката, наречен митоза.

Екипът открил, че определени съединения от раковите клетки – производни на химикала фенантридин – тогава разкъсват вретеното, което спира разделянето на клетъчните хромозоми и спира деленето на клетката.

Растежът на рака е по същество митоза, която не може да бъде контролирана, но със спирането на деленето, благодарение на новия протеинов механизъм, тези ракови клетки могат да умрат, вместо да се разпространяват в тялото.

„Според механизма, който открихме, колкото по-бързо клетките се размножават чрез пролиферация, толкова по-бързо и ефикасно ще бъдат премахнати“, казва Cohen-Armon.

Екипът тествал техниката с позитивни резултати върху различни типове рак в култивирани ракови човешки клетки, включително на гърдите, белите дробове, яйчниците, дебелото черво, панкреаса, кръвта и рак на мозъка.

Да се активира механизмът в мишки, носещи клетки от тройно негативен рак на гърдата – до момента устойчиви на обикновеното лечение – е било достатъчно, за да спре растежът на тумора.

Това е един от няколко възможни начина, които се изследват в момента за убиване на ракови клетки с минимални щети за тялото.

Миналата година учени от Щатския университет Джорджия са идентифицирали протеин, наречен ProAgio, който може да ускорява смъртта на раковите клетки като започва естествения процес на апоптоза в раковите клетки – процес, който телата ни използват, за да премахнат стари клетки и който раковите клетки успяват да избегнат.

Предишни проучвания са се обръщали към спиране на доставките на глюкоза до раковите клетки и блокирането на протеин, наречен MCL1, който също позволява на раковите клетки да устояват на апоптозата.

Търсенето на начин да се развият тези открития в лечения продължава.

Колкото до екипа от Тел Авив, те възнамеряват да продължат да изследват как протеиновият механизъм се бори с тройно негативния рак на гърдата и рака на панкреаса, тъй като се стремят да създадат лекарство против рака.

„Идентифицирането на механизма и показването на приложимостта му при лекуването на развити тумори отваря нови пътища за премахването на бързо развиващ се агресивен рак без да се увреждат здравите тъкани“, казва Cohen-Armon.

Откритията са били публикувани на Oncotarget.

Източник: Science Alert