Технологии Химия

Учени създават алтернативни пластмаси, използвайки само захари и CO2

По-голямото количество от пластмасата, която се използва в света се създава с използване на нефтени продукти, извлечени от земята.

Един от проблемите с масовото използване на пластмаса от обществото е, че основните суровини за нейното производство идват от изкопаеми горива, които са замърсени, трудни и скъпи за извличане от земята. Според Британската федерация за пластмаси, около 4% от световното производство на петрол се използва за производство на пластмаси. На пръв поглед това може да не изглежда толкова много, но то възлиза на около 3,8 милиона барела петрол на ден, а общото световно производство е 95 милиона барела.

Учените от Центъра за Устойчиви Химични Технологии в Университета в Бат твърдят, че има по-добър начин да създадем поликарбонат. Това е вид пластмаса, от която се нуждаем, за всичко, вариращо от очила и бутилки за вода до устойчиви на надраскване покрития за телефони и DVD-та. В своята лаборатория те са успели да синтезират алтернативни варианти на поликарбонати, използвайки само захари и въглероден диоксид при ниски налягания и стайна температура.

Учените от Центъра за устойчиви химични технологии в Университета в Бат твърдят, че са успели да синтезират пластмаси, използвайки само въглероден диоксид и захари.

Поликарбонатите, получени от захари, ще имат много предимства. В допълнение към това, че не се изискват петролни продукти като съставка, те също няма да се нуждаят от BPA (бисфенол А), химикал, който може да има вредно въздействие върху новородените и децата. Също така не е било необходимо използването на фосген, силно токсичен химикал, използван като отровен газ през Първата световна война.

И като допълнителен бонус, тези нови поликарбонати са биоразградими с помощта на ензими, намиращи се в почвените бактерии.

“Колкото повече нараства броят на населението, толкова повече нараства и търсенето на пластмаси”, казва Антоан Бучард, изследовател в отдела по химия на Университета, в свое прессъобщение. Тази нова пластмаса е възобновяема алтернатива на  използваните полимери на базата на изкопаеми горива, потенциално евтина е и тъй като е биоразградима, няма да допринесе за натрупването на отпадъци в океана и депата. Това също е алтернатива на вече съществуващите биопластмаси, направени от растителен материал.

Една от най-интригуващите части от изследването е, че учените използват тимидин, (производно на  нуклеотидната база тимин и пентозата дезоксирибоза), участващ в структурата на ДНК, като изграждащ компонент за поликарбонатна пластмаса. Тя  може да бъде променена така, че да позволи на човешки клетки да се задържат върху нея при използването ѝ. Това би било изключително полезно за тъканното инженерство, което се развива в посока за възпроизвеждане на човешки органи за трансплантация.

Превод: Димитрина Митева