Учени разработват хапче за супер памет

memory_pill.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/memory_pill.jpgАмерикански учени са открили ген при мишките, който, ако бъде активиран, им дава суперпамет. В скоро време на този принцип може да бъде разработено хапче, което да ни даде възможност да си спомняме почти всичко.

Изследователи от тексаския университет „Бейлър“ в гр. Уейко и от болницата в гр. Отава открили молекула, наречена PKR, която има две ключови функция в мозъка на мишките. В нормални условия тя регулира взаимодействието на невроните при изпълнение на задачи от всекидневието, свързани с паметта. Но когато PRK молекулата бива поразена от вирус, тя активира реакция в мозъка, която го предупреждава, че нещо не е наред. При болните от болестта на Алцхаймер също се наблюдава подобно поведение на PKR сигнализацията.

Изследователят Мауро-Коста Матиоли и екипът му работили с мишки, чиято PKR молекула била генетически премахната. В нейно отсъствие друга молекула, известна като гама интерферон, се появява в мозъка и се случват забележителни промени. Оказва се, че тази слабо изучена субстанция върши много по-добра работа от PKR молекулата, като значително подобрява комуникацията между невроните и прави центровете на паметта много по-ефективни. Екипът е стигнал до заключението, че ако бъде открит инхибитор, който целенасочено да блокира PKR молекулата, ще бъде постигнат ефектът на суперпаметта, без да трябва да се прибягва до терапия, свързана с генетични промени.

Учените се надяват, че новото хапче ще може да обръща хода на някои дегенеративни психични заболявания като болестта на Алцхаймер. Надежда в тази посока им дава приликата между човешкия и мишия мозък. Целта на учените е да открият лек, с който да бъдат лекувани хора, имащи нарушения на паметта, а не – създаването на ново общество, съставено от супер паметливи хора.