Учени публикуват първата топлинна карта на екзопланет

Учени от Университета на Кеймбридж са създали първата температурна карта на екзопланета. Те са публикували картата в Nature тази седмица.

Картата разкрива свят с две лица – едната половина е почти напълно разтопена, а другата е твърда. Температурите от горещата страна на планетата може да се покачват до 2500°С, а максималните на хладната страна достигат 1100 градуса. Температурите са толкова високи, че атмосферата ѝ вероятно е изгоряла преди милиони години.

Данните за екзопланетата 55 Cancri e са събрани чрез телескопа Spitzer на НАСА.

„Вероятно, по светлата страна на планетата текат реки от лава и има басейни от гореща магма, но ние мислим, че на тъмната страна се намират втвърдени потоци, като тези в Хавай” – казва съавторът на статията Michael Gillon, астроном от University of Liege Белгия.

Екзопланетата 55 Cancri e обикаля около звезда, подобна на Слънцето, разположена на около 40 светлинни години в съзвездието Рак. Тя е скалиста и прави обиколка около звездата си за 18 часа. Размерът ѝ е два пъти по-голям от този на Земята, а масата е 8 пъти по-голяма.

Съставът на екзопланетата не е ясен, но това не е единствената мистерия. Учените не знаят и защо тя е толкова гореща, тъй като огромната ѝ температура е по-висока от тази, която идва от нейната звезда. За съжаление, изследователите може би ще трябва да изчакат следващото поколение телескопи, за да разгадаят тази мистерия.

Превод:  Росица Ташкова