Учени превръщат мъртви паяци в роботи

Като част от проучванията в нова научна област, която се нарича „некроботика“, изследователите са правили експерименти с тела на мъртви паяци, които дори са успявали да хващат предмети.

Учените буквално са реанимирали мъртви паяци с цел да изпълняват команди.

Изследователите са използвали трупове на паяци-вълци, превърнати в роботи , които са способни да хващат и придвижват предмети. Направили са това, като са залепили трупа на паяка, а след това са поставили спринцовка в гърба му. Избутването на течността от спринцовката навътре и навън от трупа всъщност кара краката на паяка да се движат – отваряйки се и затваряйки се.

Машинният инженер Фей Яп обяснява как се е родила идеята  от един прост въпрос – защо паяците се свиват, като умрат?

Отговорът: може да се каже, че паяците са хидравлични машини. Те контролират краката си  като изпомпват кръв към тях. Понеже мъртвите паяци вече нямат кръвно налягане, затова и краката им се свиват.

„Мислехме, че това е много готино“, казва Яп, „Искахме да му намерим приложение.“

Нейният екип първо е поставил мъртви паяци-вълци в двоен котел. Те са се надявали, че топлината и влагата ще накарат паяците да се разширят и да отпуснат краката си, но това не проработило. След това използвали метода със спринцовка, поставена в трупа на паяка. По този начин те са успели да контролират достатъчно добре труповете на паяците, така че да успеят да издърпат кабели от печатна платка и да хванат други трупове на мъртви паяци. След стотици опити некроботите са започнали да проявяват признаци на износване.

При следващи експерименти учените ще покриват телата на паяците с уплътнител, за да предотвратят износването. Следващата голяма цел, която си поставя екипа на Яп е да успее да контролира краката на паяците-вълци поотделно, като така ще се разбере и много по-добре как функционират самите животни. Ако тези експерименти бъдат успешни, според Яп, тази технология би могла да бъде използвана и за други по-добри роботи.

„Това би било много интересно“, казва Рашид Башир, биоинженер, който не е бил част от проучването. Труповете на паяци няма как да са много издръжливи роботи, защото бързо ще започнат да се разпадат. Въпреки това, Рашид Башир смята, че паяците могат на научат инженерите на много неща. „Има много какво да се научи от биологията и природата“, казва той.

На пръв поглед изглежда, че Яп е луд учен, но всъщност самата тя се чуди дали е редно да влиза в ролята на д-р Франкенщайн, дори когато говорим за паяци.
„Никой не говори за етика, когато става въпрос за такъв вид проучвания“, казва тя.

Учените трябва да създадат ясни етически граници, които да им показват до къде могат да стигнат в областта на биоинженерството, казва Башир. Въпросът е, казва той, „до къде можем да стигнем?“.

Източник: https://www.sciencenews.org/article/dead-wolf-spiders-robots-necrobots