Учени идентифицират вирус и два вида бактерии като главни причинители на Алцхаймер

microbes-alzheimers
Credit: University of Manchester press release

Екип от международни учени и лекари са се събрали, за да напишат публикация, според която определени микроорганизми – един вирус и два бактериални вида – са главните причинители на Алцхаймер. Статията, публикувана в Journal of Alzheimer’s Disease, отбелязва спешната нужда от още проучвания на въпроса – и най-важното: провеждане на клинични изпитания на антимикробни и други сходни агенти за лечение на болестта.

Този призив за действие е базиран на множество доказателства. Статията обобщава данните, свързващи тези микроорганизми със заболяването. Досега те са били пренебрегвани или отхвърляни под претекст, че са противоречиви. Затова предложенията за финансиране на клинични изпитвания са били отхвърляни, въпреки факта, че през последните 10 години са проведени над 400 неуспешни клинични изпитвания, основани на други представи за заболяването.

Противопоставянето на идеята, че Алцхаймер се причинява от микроорганизми, наподобява яростната съпротива срещу проучванията от преди няколко години, които показаха, че определени видове рак са причинени от вируси, както и че стомашната язва се причинява от бактерия. Тези концепции вече са доказани, като това е довело до успешни клинични изпитвания и последващото разработване на подходящи лечения.

Херпес симплекс вирус.

Професор Дъглас Кел, от University of Manchester’s School of Chemistry и Института по биотехнологии на Манчестър, е един от авторите на публикацията. Според него е установено, че предполагаемо стерилни червени кръвни клетки съдържат микроорганизми в латентно състояние („спящи”), което е от значение при преливането на кръв.

“Има неопровержими доказателства, че болестта на Алцхаймер е свързана по някакъв начин със спящи микроорганизми, които могат да бъдат събудени при дисрегулация на желязото. Отстраняването на това желязо ще забави или предотврати когнитивната дегенерация – не можем да продължаваме да пренебрегваме всички доказателства” – казва професор Дъглас Кел.

Професор Resia Pretorius от Университета на Претория, която е работила с професор Кел по статията, казва – „Присъствието на микроорганизми в кръвта може да играе основна роля като причинител на системни инфекции, което е характерно за Алцхаймер – по-точно липополизахаридът, който е компонент на бактериалната клетъчна стена и ендотоксин. Освен това, има предостатъчно доказателства, че той може да причинява нервни възпаления и формиране на бета-амилоидни плаки.”

Спирохети.

В публикацията си, учените пишат: „Ние взимаме предвид множеството изследвания, засягащи предимно човека, които показват присъствието на специфични микроорганизми в мозъка на възрастните хора, особено Херпес симплекс вирус тип 1 (HSV1), Chlamydia pneumoniae и няколко вида спирохети, и имат значение за етиологията на болестта на Алцхаймер. Описани са и гъбични инфекции на мозъка на страдащите от заболяването, както и необичайна микрофлора в кръвта им. Нарастващият брой на тези изследвания (досега има около 100 само за HSV1) дава основание за преоценка на инфекцията и концепцията за Алцхаймер.

Откритията, публикувани в статията, могат в бъдеще да подпомогнат и лечението на Паркинсон и други прогресивни неврологични състояния.