Точката Немо – “гробището” за спътници и космически отпадъци

На най-отдалечената точка от сушата, на 4 км под водата почиват останките на стотици космически сателити.

Автор: Дейвид Георгиев

Къде се намира Точката Немо?

Точката Немо (или Полюсът на недостъпността) с координати 48°52.5’ ю.ш. и 123°23.6’ з.д. е най-отдалечената точка от сушата – на над 2600 км, разположена в огромният Тихи океан, известна като “горбището на космическите кораби”. Именно затова Немо е идеалното място, на което космическите кораби, завършили своите велики мисии в Космоса, да се приземят отново в своя дом. За космическите агенции това остава най-безопасното място за приземяване на малки и огромни космически съоръжения – за повредени сателити например.

Името, дадено на тази отдалечна точка, не е случайно. На латински “nemo” означава “никой”. Капитанът от едноимения роман на Жул Верн – “Двадесет хиляди левги под водата“ – също се казва Немо. Де факто Точката Немо е на никого, тя е мъртва, тя е забравена. Но ето, че за космическата индустрия това е важно място за приземяване на космическият отпадък, който в противен случай, ако остане в орбитата на Земята, той само ще пречи на бъдещи космически и астрономически мисии.

„Това е чудесно място, където можете да пуснете нещо, без да удрарите нищо.“, казва Бил Айлор – авиокосмически инженер, цитиран от ScienceAlert

И не, Точката Немо не е малка частица от големият океан. Оказва се, че размерът ѝ е 34 пъти колкото Франция.

През 1992 г. хърватският геодезист Хрвойе Лукатела се заема да намери точно мястото в Тихия океан, което е най-отдалечено от която и да е суша, използвайки компютърна програма. Той се води откривател на точката, но никога не е ходил там. Според Live Science е много възможно никой човек да не е минавал през точните координати на точката.

Мястото се оказва мъртво – без живот

Освен най-далечната точка от цивилизацията, Немо се оказва и огромна шир без почти никакви обитатели – нито растения, нито животни. Това се дължи на факта, че кординатите на Точката Немо попадат в Южнотихоокеанското въртеливо течение – място, на което не могат да съществуват живи организми, които да бъдат част от хранителните вещества във водата там. Без никакви източници на храна поддържането на по-голямата част от живота в тази част на океана е невъзможно. Все пак при нови изследвания учени са документирали наличие на няколко вида бактерии и малки раци по дъното на тази област.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 165 на списанието.