Терапия лекува цветната слепота при маймуни

Джийна Брайнър – LiveScience
Attached Image: 4.jpg

Маймуни, които са имали цветна слепота1 сега могат да се насладят на всички цветове на света благодарение на генна терапия. Резултатите показват потенциала на тези методи евентуално да могат да излекуват зрителни проблеми при хората – от цветна слепота  до други състояния, които водят до пълна слепота.
Приматите, наречени Далтън и Сам са два възрастни мъжки саймира2, които още по рождение имали червено-зелена цветна слепота – състояние, което и при хората по-често се среща при мъжете, отколкото при жените. Пет месеца след като учените инжектирали човешки гени в очите на маймуните, двамата са можели да виждат червено, сякаш винаги са имали тази способност.
Тъй като са иползвани човешки гени и очите на маймуните са сходни с нашите, поне що се отнася до цветното зрение, изследователите се надяват, че същата процедура може да доведе до положителен резултат и при хората.
„Хората, които имат цветна слепота чувстват, че пропускат нещо” казва изследователя Джей Нийтс, професор по офталмология във Вашингтонския Университет в Сиатъл. „Ако можехме да намерим начин да правим същото нещо като при маймуните, безопасно за човешките очи,  мисля, че би имало много хора, които биха искали това лечение”.
Детайли за откритията се публикуват в списание „Нейчър”, в броя от 17 септември.

Използването на цветове

Изследователите са избрали саймири отчасти защото всички мъжки на този вид имат някаква форма на червено-зелена цветна слепота, която е най-често срещаната форма на цветна слепота при хората и при някои видове маймуни. Около 8 процента от мъжете от Кавказки тип3 в САЩ имат цветна слепота.
Цветната слепота засяга основно мъжете, защото гените отговорни за червените и зелените рецептори са разположени в Х-хромозомата, а мъжете имат само една такава. Жените имат две Х-хромозоми, затова нормален ген може да балансира наличието на един дефектен.
Както и при хората, в очите на маймуните има пръчици и колбички. Всяка колбичка  съдържа различни фотопигменти, който улавят различна дължина на вълните на светлината. Маймуните Далтън и Сам имали колбички, които не улавяли червената светлина.

Маймунки,  погледнете…

За да се опитат да подобрят зрението им, Нийтс и колегите му поставили игли в очите на маймуните, малко зад ретината и инжектирали вирус, чиити гени причиняващи заболяване били заменени с човешки гени отговорни за червените фотопигменти. Вирусите предали своите гени в клетките на гостоприемника, където може да се извърши репликация на вирусната ДНК. По такъв начин вирусът е изпозван за да се вкарат фотопигментни гени.
По време на изследването маймуните са били тествани всеки ден. Трябвало е да различат петна съставени от цветни точки, които се различавали по големина и яркост от съседните точки на екрана. Когато животните правилно натискали целта с ръка или нос, бил подаван звуков сигнал, а маймунките печелели награда – за всеки правилен резултат печелели по една капка сок. Когато грешали се чувал друг звуков сигнал и имало 2 или 3 секунди пауза, считана за наказание, преди да започне следващият тест.
Нийтс говори за периода преди инжектирането на гените – „Понякога той уцелваше и когато това се случеше, той веднага пробваше отново същото място, сякаш си казваше „О, може би това е мястото””
Около пет месеца след инжектирането двете маймунки не показват никакво колебание при тестовете с цветните точки и винаги избират правилно. Те могат да посочат цветните петна, дори когато червеното е само „една идея”.
Сега, две години по-късно, няма признаци за намаляване на цветоусещането, нито за неблагоприятни странични ефекти.

Какво всъщност става?

Изследването навежда на повече мисли, отколкото се вижда на пръв поглед. Изследователите знаели, че само получаването на фотопигменти чувствителни към червения цвят, не означава, че маймунките ще получат и способността на виждат червеното. В мозъка на маймунките трябва да е задействана някаква нова способност, защото, както казва Нийтс, краниалната част е тази, която анализира информацията от очите.
    „Хората мислят, че за да добавиш някаква нова информация в мозъка, трябва да добавиш някакъв вид нови невронни връзки. И след като вече си възрастен, всичките ти невронни връзки са си на местата” казва Нийтс пред LiveScience. Затова учените са смятали, че добавянето на нова сензорна информация в мозъка е възможно само в младостта.
    Мозъците на маймуниките е по-вероятно да са впрегнали в действие съществуващите способностни, отколкото да са създали нови неврони или невронни връзки, счита Нийтс и казва „Удивително е, че животните се държат така, сякаш са имали тези възможности по рождение”

Следващата стъпка: хора

Нийтс твърди, че той и останалите ще трябва да направят тази терапия перфектна и напълно безопасна преди да започнат да помагат на хората. Например добавянето на гени може да има странични ефекти върху хората, въпреки че такива все още не са наблюдавани при маймунките.
„Това е нещо, върху което трябва да помислим – как да го направим напълно безопасно, преди да започнем прилагане върху хора.” казва Нийтс. „Като приемем, че слагаме човешки ген в маймуните и че техните очи и мозъци са като нашите, или поне тази част от мозъците им, трябва да предположа, че ако днес направим абсолютно същото на човешко същество, то ще реагира по същия начин като маймуните”. Той добавя още „Всеки ден получавам обаждания от хора, които казват, че не искат повече да имат цветна слепота, но никой не иска да рискува цялото си зрението, за да получи цветно зрение”.
    Освен цветната слепота, повечето от основните заболявания свързани със слепотата, включват ретината и невъзможността на определени клетки да доловят светлината. „Това може да е първата стъпка към лечението на множество проблеми, които причиняват слепота” казва Нийтс.
    Той се надява, че до 10 години неговото изследване на маймуните най-малкото ще се придвижи в посока към клинични тестове при хора.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––