Биология

Тайният живот на птицата Додо е разкрит

Учените събират улики за живота на Додо хиляди години след изчезването на нелетящите птици.

Птиците Додо живели на остров Мавриций до изчезването си преди 350 години.

Малко са фактите, известни за злощастната птица, която за последно е била видяна през 1662г. Изследване на проби от кости показват, че пиленцата са се излюпвали през август и бързо са пораствали до размерите на възрастен индивид. Птицата сменяла перата си през март и разкривала пухкавото си оперение, за което се разказва в исторически описания от моряци.

Делфин Ангст (Delphine Angst) от университета в Кейп Таун, Южна Африка, е имала достъп до кости на птицата Додо, които все още се пазят в музеи и колекции, включително и до проби, наскоро дарени от музей във Франция.

Нейният екип наблюдавал под микроскоп фрагменти от кости от 22 Додо птици, за да може да разбере повече за растежа им и начина им на размножаване.

“Преди да проведем проучването, ни беше известно много малко за тези птици“, казва д-р Ангст. “Като използваме методите на костната хистология (наука, която изучава биологичните системи на ниво тъкан) за първи път, ние успяхме да достигнем до заключението, че този биологичен вид действително се е размножавал в определен период от годината и е сменял перата си веднага след това.“

От моделите на растеж на костите учените могат да разберат, че пиленцата доста бързо достигали до размерите на възрастен, скоро след като са се излюпили около август. Това вероятно им е давало предимство при оцеляването, когато циклони удряли острова между ноември и март като причинявали недостиг на храна.

Въпреки бързите темпове на растеж, вероятно е отнемало повече време, докато птиците достигнат полова зрялост. Това вероятно се е дължало на факта, че Додо не са имали естествен враг. От друга страна, костите на възрастните индивиди показват загуба на минерали, което пък ни говори за това, че са сменяли старите си пера след размножителния период.

Древните моряци давали противоречиви сведения за Додо. Описвали ги с “черни прави пера“ или “подвити пера със сив цвят“. В научен труд, публикуван в Scientific Reports, подкрепя следната теза:

“Птиците Додо са били по-скоро сиво-кафяви, а когато са сменяли оперението си, им пораствали черни пера”, обяснява д-р Ангст. „Онова, което открихме, използвайки научните си методи, съвпада точно с това, което моряците са описвали в миналото.“

Крадене на яйца

Проучването може да хвърли светлина и върху изчезването на този вид, което се е случило преди около 350 години – по-малко от век след пристигането на хора на острова. Ловът е бил ключов фактор за погубването на Додо, но това, че островът е бил заселен и с маймуни, елени, прасета и плъхове, дошли от корабите на португалските мореплаватели, окончателно довело до трагичния им край. Додо снасяли яйцата си в гнезда на земята, което ги правело уязвими към нападения на диви животни.

Гледка от остров Мавриций в Индийския океан

Според д-р Ангст птиците Додо е “пример за вид, изчезнал по вина на други животински видове и човека“, макар че не ни е известна цялата информация. “Трудно е да се разбере какво точно е било влиянието на хората над тези птици, ако не знаем в какво състояние е било екологичното равновесие на животинския вид и това на остров Мавриций по онова време”, обяснява тя. „Първата стъпка е да разберем повече за екологията на птиците Додо и глобалната екосистема на острова. Чак тогава можем да кажем “Да, ето какво са направили хората, когато пристигнали и ето защо птиците са изчезнали толкова бързо.“

Джулиан Хюм от Музей за естествена история в Лондон, помощник-изследовател в проучването, твърди, че все още има много мистерии около Додо. “Нашата работа показва сезоните и как всъщност климатът на остров Мавриций е повлиявал на растежа на този биологичен вид. Сезонът на циклоните е доста тежък период за фауната на острова (влечугите и птиците). В този период всички листа и плодове биват издухани от клоните на дърветата“, споделя той.

Птицата Додо, която е роднина на гълъба, е еволюирала на остров Мавриций. Трудно е обаче да се проследи процесът на развитието му, тъй като рядко се откриват кости, които да бъдат изследвани. Въпреки че много екземпляри са успели да стигнат до различни музеи в Европа, повечето от тях да били унищожени по време на Викторианската епоха.

Превод: Михаела Цонева