Свръхзвуков забавител при ниска плътност

SIAD_FINAL_226.jpg

SIAD_FINAL_226.jpg (226×170)Новите мисии, които НАСА планира до Марс, за да положи основите за по-сложни научни експедиции, изискват все по-масивен кораб с все по-голям полезен товар и продължителен престой на Червената планета. Жизнено важно за кацането му е намаляването на скоростта на спускане към повърхността.

Сегашната технология за намаляване на скоростта при приземяване, има корени още във програмата „Викинг“ на НАСА. Програмата е в основата на приземяването на два апарата на Марс през 1976 г.. Парашутът, използван от машините е бил използван и през 2012, за да приземи робота “Curiosity” на Марс.

 

НАСА предпочита да използва челното съпротивление на атмосферата (atmospheric drag), за да пази ракетните двигатели и да пести гориво, които биха били нужни за финалните маневри при приземяване. По-тежките апарати в бъдеще обаче ще имат нужда от  по-големи устройства за челно съпротивление, за да ги забавят – и тези устройства ще трябва да могат да се разгръщат при изключително големи скорости, за да могат да запазят товара и екипажа. Устройството се нарича свръхзвуков забавител и ще бъде проверявано в серия стратосферни тестове, с които да се докаже годността му за бъдещите мисии на Марс.

Три устройства са в процес на разработка. Първите две са свръхзвукови аеродинамични забавители – много големи, издръжливи, подобни на балон устройства, които се надуват около апарата и го забавят. Тези забавители големи, едното е 6 метра, а другото 8 метра в диаметър. В процес на разработване е и парашут с диаметър 30.5 метра който допълнително забавя скоростта на приземяващия се апарат. Всяко едно от тези три устройства ще е най-голямото от своя вид, движещо се с по-голяма скорост от тази на звука.


РЕКЛАМА:

***

 

Тези нови устройства за челно съпротивление могат да спомогнат за увеличаване на полезния товар от 1.5 метрични тона към 2 до 3 метрични тона, в зависимост от вида надуващ се с въздух забавител и комбинирането му с парашутите. Друг плюс е, че ще бъде увеличена височината на кацане (т.е. точката, от която кацането или забавянето започват) с 2-3 километра, увеличавайки повърхността която може да се изучава от апарата. Също така ще бъде подобрена точността на радиуса на кацане, от 10 километра към 3 километра. Всички тези фактори ще увеличат възможностите на машините и хората да изследват  Марс.

 

Екипът подготвящ, устройствата ще ги тества неколкократно – с нормална скорост и със свръхзвукова – високо в земната стратосфера, симулирайки навлизане в стратосферата на Марс. Свръхзвуковите тестове ще бъдат проведени през 2014 и 2015 година в Хавай.

 

На 28 юни 2014 екип на НАСА е провел успешни летателни тестове с апаратите, като са покрити всички поставени задачи.

 

Източник: http://www.nasa.gov/

 

 


Европейска нощ на учените 2022 г.: