Свойството на билката котешка трева да отблъсква насекоми се засилва, когато котка дъвче листата ѝ

Увреждането на растението може да засили химическите му защити, както и неговата привлекателност за котки.

Котешката трева е известна със свойството си да отблъсква насекоми. Когато котка дъвче, ближе или нарушава цялостта на растението, то освобождава повече репелентни вещества, установява скорошно проучване.

За много котки едно единствено подушване на котешка трева е достатъчно да предизвика у тях неконтролируемо желание за облизване, търкаляне и унищожаване на растението.

Според скорошен химичен анализ, именно това нарушаване в цялостта на растението засилва неговите естествени защитни свойства срещу насекоми, както и свойството му да привлича котки. В сравнение със здрави листа, надробените такива излъчват повече летливи вещества, наречени иридоиди, които действат като репелент за насекоми, съобщават учени в „iScience“ от 14-ти юни. Засиленото освобождаване на летливи вещества също води до продължителното търкаляне на котките в растението като по този начин се „обвиват“ с естествен репелент за насекоми.

Масао Миязаки, биолог от университета Ивате в Мориока, Япония, заедно със свои колеги, провежда химически анализ на котешка трева (Napeta cataria), както и на актинидия (Actinidia polygama), често-срещано растение в Азия, което предизвиква същите ефекти на еуфория у котките. И двете растения продуцират иридоиди по естествен начин, което отблъсква насекомите.

По време на игра на котките с актинидия (известно още като сребърна лоза), листата с нарушена цялост освобождават 10 пъти повече иридоиди в сравнение със здравите като в същото време се променя и съотношението на освободените химикали. Изследователите също установяват, че натрошените листа от котешка трева могат да освободят до 20 пъти повече от своя репелент за насекоми – предимно иридоид, наречен напелалактон.

Проучването установява, че лабораторно получен „коктейл“ от иридоиди от двете растения, който да наподобява тези от листа с нарушена цялост, отблъсква комари в по-голяма степен в сравнение с вещества, които са подобни на тези, които се отделят от здрави листа.

Екипът от учени също така стига до заключението, че когато котките трябва да изберат между съд с натрошени листа и такъв със здрави листа, те неизменно избират първия като го ближат, търкалят се и си играят с него.

Източници:

1. Uenoyama et al.  Domestic cat damage to plant leaves containing iridoids enhances chemical repellency to pests. iScience. Published online June 14, 2022. doi:10.1016/j.isci.2022.104455.

Превод: Иван Стамболов