Светещи котки ще подпомогнат борбата срещу болестта СПИН

glowingcatsh.jpg

http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/glowingcatsh.jpgБолестта HIV/СПИН е убила над 33 милиона души. Малко известно е, че милиони котки също страдат и умират от котешкия аналог на СПИН (FIV) всяка година.
Учените от „Майо Клиник“ са създали базирана на генома имунизационна стратегия за борба с котешкия СПИН и се надяват това да помогне за справянето с човешкия ХИВ/СПИН и други заболявания.
Целта е да се създадат котки с вроден имунитет към котешкия вирус на СПИН. Вирусът на котешката имунна недостатъчност предизвиква СПИН при котките, точно както човешкият вирус на имунната недостатъчност ХИВ при хората – като атакува Т-клетките, които се борят с инфекциите.
Човешките и котешките версии на ключовите протеини, които защитават бозайниците от вирусните инфекции, известни като ограничителни фактори, са неефективни срещу вируса на ХИВ/ФИВ.
Екипът от „Майо“, заедно с колеги от Япония, са имитирали начина, по който еволюцията обикновено дава тласък на защитните протеини. Те са намерили начин да вкарат ефикасна маймунска версия на такъв протеин в котешкия геном.
При тази технология чуждите гени се вкарват в котешката яйцеклетка преди оплождането. Учените успели да вкарат в котешкия геном резус фактор на макак, за който се знае, че блокира заразяването с ХИВ, както и ген от медуза за проследяващи цели. Именно последният е причината за това котките да светят в зелено.
Рестрикционният фактор от макака блокира котешкия ФИВ, като атакува и обезврежда външния щит на вируса, който се опитва да зарази клетката. Учените знаят, че този метод е ефективен в лабораторни условия, и искат да разберат как ще действа в естествени условия.
Този специфичен подход няма да се използва директно за лечение на хора или котки с ХИВ и ФИВ, но ще даде повече яснота на учените за това, как ограничителните фактори могат да се използват в генната терапия срещу СПИН.
Котките, имащи защитни гени, са в цветущо здраве и се възпроизвеждат. А добавените чужди гени остават активни и в тяхното поколение.