Светещи клетки от медузи могат да диагностицират ракови образувания

Светещи клетки от медузи може да се използват за диагностициране на рак дълбоко вътре в тялото, според учените. Процесът използва зелен флуоресцентен протеин (GFP), позволяващ на медузите да светят в тъмното.

Изследователи от ракова лаборатория към Нюйоркския университет в Северен Йоркшир установиха как този протеин може да бъде насочен към раковите клетки, като ги прави видими с помощта на специална камера.

Ръководител на екипа, проф. Норман Мейтланд, вярва, че ще революционизира начина, по който някои ракови заболявания са диагностицирани. Той заяви: „Рак дълбоко в тялото, е труден за диагностициране на ранен етап, а ранната диагностика е от решаващо значение за успешното лечение на всички форми на рак. Ние сме разработили процес, който включва поставяне на протеини от медузи – светлинни клетки – в човешки ракови клетки. И когато ние осветяваме тъканта, специална камера открива тези протеини, тъй като те светват, което показва, къде са туморите.“

Процесът е продължение на работата, извършена от американски химик д-р Роджър Циен, който спечели Нобелова награда през 2008 г. за вземане на светлинни клетки от прозрачното желе от медузи и успя да изолира GFP.

Х-лъчите, например, се мъчат да проникнат дълбоко в тъканите и костите, за да се диагностицират опасни микроскопични ракови образувания на костите, но това е трудно. Нашият процес трябва да позволи да се осъществи по-ранна диагноза.

Учените използват променена форма на протеин, така че той да се показва в червено или в  синьо, а не – в зелено.

Вирусите, съдържащи протеини, са насочени към раковите клетки, разпръснати в цялото тяло, които са прекалено малки, за да се види с традиционните техники за сканиране. Но вируси растат и произвеждат все повече и повече от флуоресцентния протеини.

Екипът очаква процедурата да бъде готова за клинични проучвания в рамките на пет години, ако изследванията продължава да отидат в плана.

Проблем е необходимостта от наличие на специализирани камери, необходими за процеса.

А американската компания е единствената, която до момента е проектирала и изградила фотоапарат, който позволява на медузения протеин да се види с желаната резолюция и дълбоко в организма. Но този апарат е много скъпо струващ.

Превел: Неделин Бояджиев