Супер-Земя е открита близо до обитаемата зона на звезда

Планета Супер-Земя е открита близо до обитаемата зона на звезда – червено джудже само на 37 светлинни години от Земята. Това е първото откритие от нов инструмент на телескопа Subaru и предлага шанс да се изследва възможността за живот на планети около близки звезди. С такъв успешен първи резултат можем да очакваме, че телескопът Subaru ще открие повече, потенциално дори по-добри, кандидати за обитаеми планети около червените джуджета.

Червените джуджета са звезди, по-малки от Слънцето. Те представляват три четвърти от звездите в галактиката Млечен път и изобилстват в околностите около Слънцето. Като такива, те са важни цели в търсенето на близки извънслънчеви планети и извънземен живот. Но червените джуджета не излъчват много видима светлина, в сравнение с други видове звезди, което затруднява изучаването им.

В инфрачервения спектър червените джуджета са по-видими. По тази причина Центърът по астробиология в Япония разработва инфрачервен инструмент за наблюдение, монтиран на телескопа Subaru, за да търси признаци на живот на планети около звезди – червени джуджета. Инструментът се нарича IRD за инфрачервен доплер, който е методът за наблюдение, използван в това търсене.

Първите плодове на това търсене са признаци на Супер Земя, четири пъти по-голяма от масата на Земята, обикаляща около звездата Ross 508 b, разположена на 37 светлинни години от нас в съзвездието Змия. Ross 508 b обикаля звездата-домакин  само  за 11 земни дни и се намира на вътрешния ръб на обитаемата зона около нея.  Интересното е, че има индикации за елиптична орбита на новооткритата планета, което би означавало, че за част от времето на планетарната година планетата ще бъде в обитаемата зона, регионът, където условията биха били подходящи за съществуването на течна вода на повърхността на планетата. Дали действително са налични вода или живот са въпроси на по-нататъшно проучване.

Близостта до обитаемата зона на откритата планета е добър знак за търсенето на живот с IRD. Bun’ei Sato, професор в Токийския технологичен институт и главен изследовател в това начинание, коментира: „Изминаха 14 години от началото на разработването на IRD. Продължихме нашето развитие и изследвания с надеждата да намерим точно планета като Ross 508 b.“

Превод: Цонка Христова