Стари данни от Марс рисуват нова реалност

Virtual-Image courtesy CROSS DRIVE.jpg
Десетки космически апарати са посетили Марс през годините, генерирайки несметни количества данни. Сега учените взимат предвид цялата получена информация, с надежда да разкрият нова картина на Червената планета.

Така може да се достигне до отговорите на отдавна поставени и неизяснени въпроси за Марс. Например, защо има метан, но не виждаме живи организми, имайки предвид, че на земята по-голямата част от метана се произвежда от тях, и как се осъществява кръговратът на водата на тази планета.
Събраните данни може да направят възможно и виртуалното пресъздаване на Марс в лабораторни условия, което позволява на учените да визуализират това, което изучават и да планират бъдещите мисии.

„Опитваме се да извлечем максималното количество информация от данните [от Марс]“ – казва астрофизикът д-р Мигел Анхел Лопес-Валверде от Института по астрофизика на Андалусия (CSIC) в Гранада, Испания.

Virtual-Mars-Image courtesy of CROSSDRIVE.jpgДанните от космически мисии претърпяват задълбочен анализ, след като бъдат получени. След това те са свободно достъпни за независимо изследване, но често остават неизползвани. Това е жалко, казва д-р Лопес-Валверде, тъй като те биха могли да съдържат много скрити съкровища.
Той води проектa UPWARDS на ЕС, като съпоставя съществуващите данни от Марс – особено, получените от продължаващата мисия Mars Express на Европейската космическа агенция (ESA) – и разработва нови инструменти за обстоен повторен анализ.

Една от областите на проучване по проекта UPWARDS е структурата на марсианската горна атмосфера, опознаването на която е важно за приземяващите се космически апарати. За да постигнат това, те комбинират съществуващата информация от три инструмента на Mars Express и за първи път ги трансформират във високотехнологичен климатичен модел.
Това е само един елемент от проекта, а д-р Лопес-Валверде се надява, че когато много елементи се комбинират, ще се получи нова глобална картина на Червената планета. Но това няма да бъде лесно, тъй като почти 30 учени работят по различните елементи, а резултатите им ще си влияят помежду си, което може да доведе до неочаквани последствия.
Една от причините данни от минали мисии да събират прах е, че независимите изследователи не притежават необходимите инструменти за правилното им разчитане или са прекалено разпръснати, за да могат да работят в сътрудничество. Друг проект, подкрепен от ЕС – CROSS DRIVE, има за цел да разреши този проблем, като създаде виртуален Марс, където всичко, което е известно за планетата да бъде изобразено по иновативен начин.

Valles-Marineris.jpg

„Чрез стерео очила и проследяване на движенията на главата, човек може да се пътува из планините, да се гмурка в кратери или да прелита през огромни каньони” – казва компютърният специалист и координатор на проекта д-р Андреас Гернт от German Aerospace Centre в Брауншвайг. „Всичко е виртуално, но сякаш е истинско”.

Ползата от виртуален Марс не се изчерпва само с това данните да бъдат лесно достъпни и събрани на едно място. Определен тип информация, която е трудно да бъде визуализирана – вятърът, например – може да стане видима в симулацията, което позволява на учения да разбере как различните фактори си взаимодействат. В действителност, повече от един учен може да влезе във виртуалния свят в даден момент – няколко души могат едновременно да присъстват като аватари и да обсъждат това, което се случва около тях.
Разбира се, не всеки има достъп по очила за виртуална реалност и сензори за тялото. По тази причина д-р Гернт и колегите му ще се погрижат за това данните да може да бъдат визуализирани и без тях, въпреки и не толкова пълно, чрез приложение за персонален компютър или дори през стандартен браузър.
„В този проект имаме всички дисциплини на едно място – компютърни специалисти, геолози, инженери” – добавя той. „Най-голямото предизвикателство, което стои пред нас е да преодолеем разликата в „езиците” си, за да намерим решение, с което всеки от нас е съгласен.”

Източник: http://horizon-magazine.eu/