Сравнение между университетите в България, САЩ и Европа

 

Проф. Роберт Пенчовски е завършил гимназия в София с разширено изучаване на немски език, след което заминава за Германия, където завършва Института по генетика на Кьолнския университет. Същевременно работи в Националния институт по математика и информатика на Германия. Работата му там е в областта на т. нар. DNA computing, или използване на ДНК като изчислителна машина (молекулярен компютър); дизайн на микрочипове и тяхното приложение в детекцията и обработката на ДНК. След това заминава за САЩ за да направи своя постдок в Йейлския университет в Ню Хейвън, щата Кънектикът. Там работи в лабораторията на Рон Брейкър, който е откривател на рибопревключвателите – нов механизъм за регулация на генна експресия, основно при бактерии. Фокусът на работата му тогава е приложението на тези рибопревключватели във фармацевтичната индустрия, като мишени за създаване на нови антибиотици.

След завръщането си в България е назначен като главен асистент към Биологическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”, четири години по-късно става доцент, а от 2020 г. е професор по биоинформатика, синтетична биология и молекулярна генетика.
Така през научната си кариера проф. Пенчовски придобива опит от три университета, които са част от три различни системи на висше образование и наука. Това обстоятелство му дава възможност да направи сравнение на отделните системи и да сподели някои от най-съществените разлики между тях.

Според него в случая англо-саксонската и по-конкретно американската система е най-резултативна. Ако погледнем класациите на топ 20, 50 или 100 на университетите в света, ще видим че челните места са окупирани предимно от американски ВУЗ-ове, като Йейл се движи между 10 и 13 място в зависимост от различните години и различните области. 

Това, което отличава американските и английските университети от тези в континентална Европа е, че първите много залагат на създаването и развиването на социални умения у техните бакалаври. Например в колежите в Йейл всички колежани спят, хранят се, учат и спортуват през цялото време в един кампус, т.е. може да се каже, че те са 24 часа заедно. Това дава възможност за постоянна комуникация между колегите, което води до изграждане на едни полезни социални контакти, умения да се работи в екип, да се спазва някаква йерархия и всъщност тези връзки, създадени там на американците после им остават за цял живот. Дори 50% от браковете им се сключват с колеги от колежа.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 154 на списанието.

Подаряваме ти първите 8 статии  от брой 154 тук>>

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.

Живейте по-добре с наука!

  • Развийте критично мислене и изградете защита срещу дезинформация.

  • Придобийте ключови умения за по-добър живот с нашите курсове във формат текст, видео и аудио.

  • Открийте новостите и иновациите в медицината.

  • Само 3 минути дневно са достатъчни, за да трансформирате живота си!

  • Всеки месец ви очаква нов брой с увлекателни статии по биология, космос, технологии, история, медицина и много други.

Изживейте науката навсякъде и по всяко време, като я четете на най-удобното за вас устройство.

 

Създадохме платформа, която предлага курсове и ръководства, насочени към решаването на житейски предизвикателства чрез научно обосновани методи. Тя не само подпомага личностното развитие, но и предоставя ценни знания за водене на по-здравословен, успешен и пълноценен живот. Благодарение на научния подход, потребителите ще имат възможност да подобрят своето благосъстояние и да постигнат по-високо качество на живот.